ŠKUC-LL arhiv: ZLOŽENKE
ENAKOST: ISTOSPOLNE DRUŽINE (ŠKUC-LL, 1999) ↓
ISTOSPOLNA USMERJENOST IN ZAPOSLOVANJE (ŠKUC-LL, 1998) ↓
HOMOFOBIJA (ŠKUC-LL, 1998) ↓
O VARNI IN VARNEJŠI SPOLNOSTI ZA ŽENSKE (ŠKUC-LL, 1997) ↓
POLICIJA IN HOMOSEKSUALNI ZLOČINI ↓
PRAVICA DO ZDRAVJA ↓
STOP NASILJU ↓
ČLOVEKOVE PRAVICE IN SEKSUALNOST ↓
LEZBIČNA SEKCIJA ŠKUC LL ↓
ENAKOST: ISTOSPOLNE DRUŽINE (ŠKUC-LL, 1999)
Tekst pripravila Nataa Velikonja
Izdajateljica KUC-LL
Ljubljana 1999
Čeprav so za istospolno populacijo v zakonskem okviru RS nekateri kriteriji enakosti e izpopolnjeni, pa je se vedno nosilka drugorazrednega dravljanstva. Eno od področij, kjer je prisotna diskriminacija na osnovi spolne usmerjenosti in ki torej ne sledi načelom univerzalnosti človekovih pravic, je zakonodaja, ki ureja zakonsko zvezo, druinske odnose in starevske pravice.
Istospolna usmerjenost je ena izmed mnogih razlik človekove izkunje, ki obstaja kot dejstvo. Način njenega izključevanja ali vključevanja kae, kako sta se drava in druba sposobni lotevati razlik nasploh. Protihomoseksualna diskriminacija, nasilje in homofobija niso le problemi lezbijk, gejev ter njihovih druin, prav tako se učinki diskriminacije ne kaejo samo na lezbijkah, gejih in njihovih druinah.
Začita druin je namenjena ustvarjanju okolja, v katerem lahko vsi člani in članice druine, e posebno pa otroci in mladina, razvijejo svoje sposobnosti v polni meri. Eden najvztrajnejih mitov o lezbijkah in gejih je, da nimajo otrok. Vendar pa nekatere lezbijke in geji postanejo stari, preden sprejmejo svojo homoseksualno usmerjenost, nekateri postanejo stari, ker imajo njihovi partnerji ali partnerke otroke, nekateri pa se odločijo za druino, ko so v lezbičnem/gejevskem odnosu.
Tudi v RS velik dele otrok in mladine odrača v lezbičnih in gejevskih gospodinjstvih oziroma z lezbijko ali gejem kot blinjim druinskim članom ali članico. Dejstvo je, da veliko otrok e ivi z lezbičnimi ali gejevskimi stari. Vendar pa se otroci in mladina, ki imajo lezbične ali gejevske stare, ob obstoječi definiciji druine pogosto soočajo s teavami zaradi zakonske, socialne in ekonomske izključenosti svojih druin. Za razliko od druin s heteroseksualnimi partnerji oziroma partnericami in njihovimi otroci, so lezbične partnerke, gejevski partnerji in njihovi otroci podvreni predsodkom zaradi spolne usmerjenosti, kar lahko pripelje tudi do izgube skrbnitva, omejitve stikov ali prepovedi posvojitve. Zakonodaja in socialna politika ne čitita niti lezbičnih in gejevskih partnerstev niti lezbičnega in gejevskega starevstva niti lezbičnih ali gejevskih druin niti pravic otrok lezbičnih in gejevskih starev, kar pomeni, da tudi ne priznavata nič od omenjenega. Vsakdo bi moral imeti pravico, da se njegovo ali njeno druino spotuje in priznava enakopravno tako v zakonodaji kot socialni politiki.
Dejstva:
a) Izobraevalni sistem večinoma ne zagotavlja varnega okolja, v katerem bi lahko otroci lezbičnih in gejevskih starev bili spročeni glede svojih druin. Nasprotno, večinoma dobijo sporočilo, da njihove druine niso prave. Čeprav raziskave kaejo, da otroci obvladajo razlike med druinami ter da so otroci homoseksualnih starev prav tako emocionalno stabilni kot tisti heteroseksualnih starev, pa lahko pomanjkanje pozitivne podpore povzroča strese in krepi socialno izključenost.
b) Otroci lezbičnih in gejevskih starev nimajo zakonskega priznanja dejanske ivljenjske situacije, prav tako nimajo zagotovljene pravice do dveh starev. Hkrati pa njihov ne-bioloski star ne more prevzeti zakonske odgovornosti (v olah, bolnicah) do otroka, če je bioloki star odsoten.
c) Otroci v lezbičnih ali gejevskih druinah se zaradi neurejenega zakonskega statusa starev lahko soočijo z revčino pogosteje kot sovrstniki v heteroseksualnih druinah. Lezbični in gejevski stari so tako kot druge lezbijke in geji deleni večje monosti brezposelnosti ali odpustitve iz slube zaradi spolne usmerjenosti.
d) e vedno ni legalnega priznanja gejevskega partnerja ali lezbične partnerke, ki bi skozi enakopravno zakonsko partnersko obravnavo omogočilo dostop do sklada socialnih varčin, priseljenikih, pokojninskih, davčnih in dedovanjskih pravic, ugodnosti, ki izhajajo iz partnerkine ali partnerjeve zaposlitve ter statusa svojca.
e) Spolna orientacija niti homoseksualnih niti heteroseksualnih starev ne vpliva na spolno orientacijo otrok. Vendar pa imajo otroci, ki odračajo v lezbičnih in gejevskih druinah, več znanja o človekovi različnosti.
f) Rezultati raziskav, ki so primerjale lezbične in gejevske stare s heteroseksualnimi ter otroke lezbičnih ali gejevskih starsev z otroci heteroseksualnih starev, niso pokazali odstopanj: dejstva torej ne podpirajo stereotipov o nezdruljivosti starevstva in istospolne usmerjenosti.
Zakonodaja in socialna politika morata priznati, da lezbijke in geji vzgajajo otroke in jih ponuditi realne monosti za vzgojo, prav tako morata prevzeti izrecne politike, po katerih se bo starevske sposobnosti presojalo brez nevednosti, moralne panike in predsodkov do lezbičnih in gejevskih starev.
Zahteve po polni zakonski in socialni začiti pravic otrok morajo biti izpolnjene na vseh področjih, ki so povezane z druino. Zagotoviti je treba, da se ekskluzivnost normativnih druinskih konceptov, ki reducirajo druino na heteroseksualno obliko, nadomesti z ustreznejimi. Zakonodaja in socialna politika, ki se dotikata druine in vzgoje otrok, morata odraati različnost, enakopravnost in enakovrednost vseh druin ter realne potrebe otrok in mladine.
Drava mora:
– znotraj zakonodaje in socialne politike, ki se tiče druine, starevstva, vzgoje otrok, posvojitve, rejnitva in priseljenikih pravic, zagotoviti priznanje lezbičnih in gejevskih partnerskih odnosov in druin kot enakopravnih heteroseksualnim;
– ustvariti monosti, da se dvem osebam istega spola prizna enak zakonski status, pravice in odgovornosti kot poročenemu heteroseksualnemu paru;
– prekiniti vse diskriminatorne omejitve glede starevskih, posvojitvenih ali rejnikih pravic lezbijk in gejev;
– uvesti ukrepe, ki bodo omogočili posvojitev lezbičnim in gejevskim parom, začitili pravice otrok z lezbičnimi in gejevskimi stari ter omogočili zakonsko priznanje ne-biolokih starev;
– razviti in uveljavljati politike nenasilja v olah in drugih izobraevalnih ustanovah.
V letu 1997 se je Ministrstvo za delo, druino in socialne zadeve RS odločilo prenoviti obstoječi zakon o zakonski zvezi in druinskih razmerjih tako, da bi le-ta v novi verziji omogočil sklenitev partnerske zveze lezbijkam ali gejem. Sedanja zakonodaja namreč priznava zakonsko zvezo le med partnerjema različnega spola, druino pa obravnava kot skupnost raznospolnih starev in otrok. Taksni definiciji sta diskriminatorni do lezbijk in gejev in njihovih druin, prav tako nista v skladu s 14. členom (enakost pred zakonom) in 53. členom (pravica do poroke) ustave RS. Usklajevanje se vedno teče: edina oblika, ki ne bo diskriminatorna, je lahko le priznanje zakonske zveze tudi med lezbijkami ali geji.
Viri:
Equality For Lesbians And Gay Men, ILGA Europe, Brussels 1998.
T. Greif, Zakonodaja na prepihu, Lesbo 5/1998.
C.J. Patterson, Lesbian and Gay Parenting, APA.
Zloenko sta finančno podprla Urad za mladino RS
in Zavod za odprto drubo Slovenija
ISTOSPOLNA USMERJENOST IN ZAPOSLOVANJE (ŠKUC-LL, 1998)
Tekst pripravila Nataa Velikonja
Izdajateljica KUC-LL
Ljubljana, junij 1998
Ena od akcij zagotavljanja enakosti lezbijk in gejev v drubi je enakost pri delu. Pravica do dela, brez strahu pred diskriminacijo in nadlegovanjem, je osnovna človekova pravica. Vsakdo ima pravico, da se ga presoja po njegovih ali njenih zaslugah in sposobnostih.
Nediskriminatorna politika do lezbijk in gejev na delovnem mestu je pomemben faktor kvalitete procesa dela in upravljanja. Delodajalci, ki razvijajo antidiskriminatorne politike in s tem zagotavljajo, da so osebe zaposlene na podlagi sposobnosti, bodo prej pritegnili najbolje iskalce in iskalke zaposlitve. Po drugi strani pa so diskriminatorne prakse deficitarne, zmanjujejo učinek, hkrati pa kodijo ugledu podjetja ali delodajalca tako v poslovnem kot etičnem smislu.
Politika enakih monosti, ki vključuje spolno usmerjenost, naj temelji na zagotavljanju dostojanstva in spotovanja lezbijk in gejev na delovnem mestu. Osnovna izhodiča so:
Zagotovitev zakonske prepovedi diskriminacije na podlagi spolne usmerjenosti ali HIV statusa.
Enaka obravnava v zaposlovanju, ki naj vključuje enako obravnavo pri kadrovanju, napredovanju, odpučanju z dela, dostopu do zaposlitve in drugih pogojih zaposlovanja, plačilu in zaposlitvenih ugodnostih.
Zagotovitev nediskriminatornih politik do gejev in lezbijk na delovnem mestu tako v javnem kot privatnem sektorju.
Ustvarjanje in ohranjanje varnega in pozitivnega delovnega okolja, kjer so individualne pravice in dostojanstvo lezbijk in gejev spotovane.
Zagotovitev, da je splona kultura na delovnem mestu vključevalna do lezbijk in gejev. Diskriminiranje na osnovi spolne usmerjenosti naj postane nesprejemljivo vedenje.
Zagotovitev prepovedi spolnega nadlegovanja in učinkovito ukrepanje s strani delodajalcev in sindikatov.
Ugodnosti, ki jih nudi delodajalec, naj bodo dostopne tudi istospolnim partnerjem.
Raziskave
Poročilo skupine Stonewall iz leta 1993 (Velika Britanija): raziskava o diskriminaciji na delovnem mestu med 2000 lezbijkami, geji, biseksualkami in biseksualci:
16 % jih je izkusilo diskriminacijo na delovnem mestu zaradi svoje seksualnosti; 21 % jih sumi, da so zaradi svoje seksualnosti bili diskriminirani;
48 % jih je bilo nadlegovanih na delovnem mestu (izločitev, razkritje, obsodbe pedofilije, izsiljevanje, norčevanje, gronje in fizično nasilje);
49 % skriva svojo seksualnost pred nekaterimi sodelavci in sodelavkami; 19 % prikriva svojo seksualnost pred vsemi v svojem delovnem okolju. Poročilo Social and Community Planning Research iz leta 1995 (Velika Britanija): v reprezentativnem vzorcu lezbijk, gejev, biseksualk in biseksualcev jih je:
4 % izgubilo slubo zaradi svoje seksualnosti;
8 % je izgubilo monost napredovanja zaradi svoje seksualnosti;
21 % jih je bilo nadlegovanih na delovnem mestu;
64 % prikriva svojo seksualnost.
Raziskava na lezbični sceni v Ljubljani iz leta 1998:
v naključno izbranem vzorcu lezbijk in biseksualnih ensk, ki obiskujejo eksplicitno lezbično sceno v Ljubljani ali z njo kakorkoli komunicirajo, je le 24 % redno ali začasno zaposlenih, 11 % je samozaposlenih, 15 % je brezposlenih, 44 % je tudentk ter 1 % upokojenk, ostale niso dale odgovora o svojem delovnem statusu. Nizek odstotek lezbijk in biseksualk, ki so zaposlene in tudi obiskujejo lezbično sceno, vodi do ugotovitve, da obstaja na področju zaposlovanja v Sloveniji visoka stopnja različnih oblik diskriminacije na osnovi spolne usmerjenosti. Lezbijke in biseksualke nimajo na področju dela v RS kljub zakonski začiti nikakrne varnosti, ki bi jim omogočala vključevanje lastne seksualne izbire. Stanje strpnosti v RS omogoča lezbijkam ali biseksualkam socialno ivljenje le do vstopa v t.i. socialno odraslost; lezbijke ali biseksualke, ki so zaposlene, raje ne tvegajo druabnosti na sceni oziroma odidejo s scene tedaj, ko se začne zaposlitveno obdobje.
Stanje
Zagotavljanje anti-diskriminacije na osnovi spolne orientacije je v Evropski uniji (EU) aktualno e od leta 1984, ko je bilo v Evropskem parlamentu sprejeto poročilo o diskriminaciji na osnovi spolne orientacije na delovnem mestu. EU v svojih dokumentih priporoča preprečevanje diskriminacije lezbijk in gejev tudi na področju dela in zaposlovanja: Amsterdamska pogodba omogoča dravam članicam legalno osnovo za preprečevanje diskriminacije na podlagi spolne usmerjenosti ter zahteva, da je nujno sprejeti vse potrebne akcije za preprečevanje diskriminacije na osnovi spola, rasne ali etnične pripadnosti, religije ali vere, invalidnosti, starosti ali spolne orientacije. 7 od 15 drav EU (Danska, Finska, Francija, Irska, Nizozemska, panija, vedska) tako e ima zakone, ki prepovedujejo diskriminacijo gejev in lezbijk na delovnem mestu.
V Sloveniji je v Ustavi RS (14. člen) implicitno zagotovljena enakost pred zakonom tudi glede spolne usmerjenosti. Kazenski zakon RS prepoveduje kritve enakopravnosti (141. člen) in spolne nedotakljivosti (180. do 187. člen) tudi na osnovi spolne usmerjenosti. Novi predlog Zakona o delovnih razmerjih RS izrecno prepoveduje diskriminacijo na podlagi spolne usmerjenosti nasploh z besedilom (6. člen): Delodajalec ne sme iskalca zaposlitve ali delavca postavljati v neenakopraven poloaj zaradi rase, barve koe, spola, starosti, zdravstvenega stanja oziroma invalidnosti, verskega, političnega ali drugega prepričanja, članstva v sindikatu, nacionalnega in socialnega porekla, druinskega statusa, premoenjskega statusa, spolne usmerjenosti ali zaradi drugih osebnih okoličin. V taistem zakonu je predvideno tudi eksplicitno sankcioniranje istospolnega nadlegovanja na delovnem mestu.
Zloenko sta finančno podprla Urad za mladino RS
in Zavod za odprto drubo Slovenija
—–
HOMOFOBIJA (ŠKUC-LL, 1998)
Tekst pripravila Nataa Velikonja
Izdajateljica KUC-LL
Ljubljana, marec 1998
“Nevednost ni pasivno stanje, temveč aktivna izključitev iz zavesti tega, česar si ta ne eli vedeti. Kakor analiza se mora tudi poučevanje ukvarjati ne toliko s pomanjkanjem vednosti kot z odporom do vednosti, in analitično osvečena pedagogika bi se zato morala učinkovito spopasti s strastjo do nevednosti.”
C. PENLEY (“Poučevati v tvojih sanjah…”, Krt 59, s. 261)
Človekovo seksualnost tvori kontinuum od izključno heteroseksualne, večinoma heteroseksualne, bolj heteroseksualne kot homoseksualne, bolj homoseksualne kot heteroseksualne, večinoma homoseksualne do izključno homoseksualne oblike spolnosti. Ne obstaja nikakrna znanstvena osnova za trditve, da lahko nekdo izbira svojo seksualno orientacijo. Raje kot o izbiri govorimo o odkrivanju in sprejemanju tega, kdo smo.
Spolna identiteta je koncept, ki mora preseči ozko spolno programiranje in stereotipne vzorce mokega in enskega vedenja. Dandanes večinoma ivimo v svetu polarizirano razumljenih spolnih vlog, kar vodi v tesne oblike socialnega in individualnega ivljenja. Zato je zelo pomemben vidik spolne identitete upotevanje njene različnosti. Eden od mnogih elementov spolne identitete bi moral biti upotevanje monosti, ki jih vsebuje kontinuum človekove seksualnosti.
Eden bistvenih virov črnobelega slikanja človekove spolne identitete je heteroseksizem. Heteroseksizem je sklop socialnih praks znotraj mnotva socialnih področij, dela, doma, ole, medijev, cerkev, sodič, ulice itd., kjer je heteroseksualnost privilegirana. Heteroseksizem ni univerzalen, temveč drubeno pogojen, zato je povezan tudi z drugimi strategijami podreditve, kot so razred, spol, generacija in rasa.
Eden od rezultatov heteroseksizma je nevidnost lezbičnosti in homoseksualnosti. Razlogi za nevidnost lezbičnosti in homoseksualnosti ter stopnje homofobije se med drubami, v samih drubah in med posamezniki ter posameznicami razlikujejo in spreminjajo. Tako kot ni enostavnega razloga za stereotipe o homoseksualcih in lezbijkah, tako tudi ni enostavnega razloga za stereotipno reakcijo nanj. Splone razlage homofobije ne obstajajo, obstaja le ogromno monosti njenega izraanja.
Homofobija je strah, sovratvo ali nestrpnost do lezbičnosti ali do homoseksualnosti. Je drubeni pojav, posledica predsodkov, ne pa izkustvenega strahu. Mnogo ljudi vsakodnevno izvaja ali izkusi različne oblike homofobije, čeprav se tega ne zaveda, saj je sprejelo in ponotranjilo negativna staliča do lezbičnosti in homoseksualnosti na osebni ravni. Homofobija je torej večinoma e vedno samoumevni del drubene vzgoje, ki smo jo deleni. Ena od oblik homofobije je izraena skozi besedno agresivnost, skozi fizično nasilje ter drugačne vrste diskriminacije do gejev ali lezbijk. Druga je strah do tega, da bi te kdo označil kot geja ali lezbijko. Tretja oblika pa je strah pred lastno lezbičnostjo ali homoseksualnostjo.
Homofobija je lahko iracionalna ali racionalna. Iracionalna homofobija je posledica popolne socializiranosti v heteroseksističnem svetu, je zavračanje in sovranost do vsega, kar posega v črnobelo podobo spolov. Racionalna homofobija je načrtna, pogosto tudi organizirana aktivnost, usmerjena v zatrtje lezbičnosti in homoseksualnosti. Obe vrsti homofobije sta pravzaprav obliki izvajanja socialnega nadzora.
Znanje za popolno odpravo diskriminacije homoseksualnosti in lezbicnosti:
Lezbična ali gejevska seksualnost sta normalni obliki človekove seksualnosti.
Informacija, da sta lezbična in gejevska seksualnost normalni obliki človekove seksualnosti, mora biti splono dostopna v vseh dravnih institucijah, e posebej v vzgojnih in izobraevalnih institucijah.
ole in univerze morajo zavzeti ustrezno vodilno vlogo v usmerjanju dravne politike k vključevanju lezbijk in gejev v ivljenje obče skupnosti.
ole in univerze imajo posebne kvalitete, ki jih zavezujejo k akcijam vključevanja gejev in lezbijk tudi takrat, ko dravna politika na tem področju e ni izpopolnjena.
ole in univerze morajo vključevati podporne informacije o lezbičnosti in homoseksualnosti ter eksplicitno navedbo zavračanja različnih oblik homofobije v svojih dokumentih.
ole in univerze morajo zavzeti potrebne ukrepe za začito lezbijk in gejev učencev ali tudentov pred kakrnokoli formalno ali neformalno obliko nadlegovanja s strani soolcev ali učiteljev.
ole in univerze morajo poskrbeti za ustrezno vzgojo in izobraevanje, ki vključuje korektne informacije o lezbičnosti in homoseksualnosti, o spolni orientaciji, spolni identiteti, heteroseksizmu, informacije o nevarnih seksualnih aktivnostih, informacije o destruktivnem značaju homofobije ter informacije o pomenu demokracije, ki temelji na načelih svobode, enakosti in spotovanju različnosti. Prvi kriterij je nevtralnost procesov vzgoje in izobraevanja, to je sprostitev prostora za vse dravljane in dravljanke, ne glede na njihovo religiozno, politično, socialno ali drugo prepričanje, narodnost, raso, spol, jezik, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo, drubeni poloaj ali spolno orientacijo. Osnova problematičnega odnosa do lezbičnosti in homoseksualnosti lei v odzivanju drugih na človeke razlike. Problem s sprejemanjem lezbičnosti in homoseksualnosti je problem obsojanja, izločanja in zavračanja različnosti človekove izkunje.
Protihomofobična vzgoja in izobraevanje ne smeta biti getoizirana znotraj nekaterih programov, temveč vključena v vse vidike celotnega vzgojnega in izobraevalnega kurikuluma. V določenih olskih in tudijskih programih je vključevanje homoseksualnosti in lezbičnosti e posebej nujno in neizbeno, to je vsaj v enskih tudijih in tudijih spolov, v multikulturnih tudijih, literaturi, umetnosti, filozofiji, sociologiji, pravu, zgodovini ter v pedagokih programih.
Poleg korektne obravnave lezbičnosti in homoseksualnosti v dravnih, druinskih, vzgojnih in izobraevalnih ustanovah so mone tudi neformalne oblike vključevanja lezbičnosti in homoseksualnosti v drubo. Ena med njimi je intenzivnost druenja z lezbijkami in geji, saj osebne izkunje zmanjujejo drubene predsodke. Druga oblika je vzpostavljanje podpornih skupin, ki na socializacijski ravni razbremenjujejo stigmatiziranje lezbijk in gejev, lezbičnosti in homoseksualnosti.
Antihomofobicno izobrazevanje*:
Vzgojne in izobraevalne vsebine morajo postati odprte za ustrezne in korektne informacije o lezbičnosti in homoseksualnosti. Vsakdo je lahko cilj ali sredstvo negativne socializacije in negativnih drubenih predpostavk o lezbijkah in gejih, vendar pa lahko dvig antihomofobične zavesti med učnim osebjem izbrie sliko neke nestrpnosti.
Učenje ni nevtralna aktivnost. Antihomofobična pedagogika mora vplivati na vse metodologije in epistemologije:
Ne predpostavljajte, da so vsi vai učenci in učenke heteroseksualni. Pri obravnavanju lezbičnih in gejevskih vsebin se izogibajte besedam, kot so “mi”, “vi”, “oni” oziroma načinom razlage, ki predpostavljajo, da lezbijke in geji obstajajo le nekje daleč. Dobro si je zapomniti, da je od desetih vsaj ena oseba lezbijka ali gej.
Postavljajte učne primere brez uporabe heteroseksističnega jezika. V razredu se izogibajte primerom ali jeziku, ki krepijo predpostavke o univerzalnosti heteroseksualnosti. Dajajte pozitivne ali podporne primere, kar bo iz razreda ustvarilo varno okolje za gejevske ali lezbične učenke ter učence. Učencem in učenkam priporočajte, da se odvadijo uporabe heteroseksističnega ali homofobičnega jezika, tako v alah kot v olskih izdelkih.
Ne izločajte gejevskih ali lezbičnih tem kot posebnosti v vaih učnih načrtih. Učitelji in učiteljice elijo včasih vključiti gejevske in lezbične teme v učne programe, vendar jih osamijo bodisi kot kratkotrajne bodisi kot izbirne monosti. Učenci in učenke dobijo, kot rezultat, sporočilo, da gejevske in lezbične teme niso pomem-bne ali da so preveč kontroverzne za občo obravnavo.
Izgovarjajte besede “gej”, “lezbijka”, “homoseksualnost”, “lezbičnost” lahkotno, brez pomenskih prizvokov. Gejevske in lezbične teme so pomembno in legitimno področje znanja in vedenja, zato morajo biti predstavljane na nesenzacionalističen način.
Zagotovite, da bodo vai učenci in učenke nemoteno pristopali k obravnavanju gejevskih in lezbičnih tem. To ne pomeni le vključevanja gejevskih in lezbičnih tem v diskusijo, temveč tudi predstavljanje gejevske in lezbične perspektive ter antihomofobične analize.
Ne uvajajte gejevskih in lezbičnih tem skozi “odprte diskusije”. Izogibajte se “proti” in “za” pristopa. Čeprav je institucijam demokratične drube oblika “odprte diskusije” znak svobode govora, pa je naključno mnenje o lezbičnosti ali homoseksualnosti e vedno iroko odprto predsodkom in stereotipom. Napačno zastavljen začetek diskusije – denimo, ali je s homoseksualnostjo kaj narobe ali ne – lahko dosee ravno obraten učinek in poglobi homofobična staliča. Skuajte sproiti debato na način, ki ne bo sproil homofobičnih reakcij: analizirajte, denimo, homofobične tekste, analizirajte, komu so namenjeni ipd.
Izogibajte se razkrivanja svoje heteroseksualnosti ali razkrivanja heteroseksualnosti svojih učencev in učenk ob obravnavanju gejevskih ali lezbičnih tem. Učenci in učenke se morajo zavedati, da razglaanje heteroseksualnosti ob obravnavanju lezbičnosti ali homoseksualnosti krepi distanco do gejev in lezbijk, do lezbičnosti in homoseksualnosti. Če se učenec ali učenka identificira kot heteroseksualna oseba, ga oziroma jo lahko vpraamo, zakaj oznanja to samoidentifikacijo javno.
Podprite samorazkritje svoje lezbične učenke ali gejevskega učenca ali sebe. Samorazkritje geja ali lezbijke ni enako razkritju heteroseksualne osebe. S homoseksualnim ali lezbičnim coming outom se vzpostavljena razmerja drubene neenakosti nevtralizirajo, medtem ko se s heteroseksualnim razkritjem e okrepijo.
*Vir: I.Barnard (1993), Feminist teacher (7,3)
Zloenko je finančno podprl Zavod za odprto drubo Slovenija
—–
O VARNI IN VARNEJŠI SPOLNOSTI ZA ŽENSKE (ŠKUC-LL, 1997)
AIDS, HIV
Med priblino 21 milijoni ljudi, okuenimi z virusom HIV, je okrog 40 odstotkov ensk. 3000 ensk po vsem svetu se vsak dan okui z virusom HIV. 500 ensk dnevno umre od posledic AIDSA. Leta 1992 so bile AIDS in bolezni, povezane s HIV infekcijo, četrti najviji vzrok smrti med amerikimi enskami v starosti med 25 do 44 let. V tej starostni skupini so bile bolezni, povezane z virusom HIV, e naslednje leto za Afroameričanke prvi vzrok smrti. Čeprav Afroameričanke in Hispanoameričanke sestavljajo le 21 odstotkov celotne amerike enske populacije, je bilo leta 1994 več kot tri četrtine vseh AIDS primerov med enskami prav v omenjenih skupinah. Stopnja AIDSA je bila za Afroameričanke 16-krat in za Hispanoameričanke 7-krat vija kot za bele amerike enske. AIDS in bolezni, povezane s HIV okubo, so e vedno bolezni, tesno povezane s socialno obrobnostjo oziroma s pomanjkanjem informacij v marginaliziranih okoljih.
V Sloveniji so bili leta 1996 najpogosteji vzrok smrti pri enskah, mlajih od 64 let, rak na materničnem vratu in dojki ter bolezni srca in oilja. AIDS in okuba z virusom HIV je v celotni populaciji na prostoru Slovenije relativno nizka: leta 1996 je bilo prijavljenih 59 primerov AIDSA, med katerimi je 6 ensk in 1 deklica; in 55 oseb, okuenih z virusom HIV, med katerimi je ena petina ensk.
V svetovnem merilu kriterij “rizičnih skupin” ne velja več, saj se je tevilo obolelih zaradi AIDSA in okube s HIV stabilizirala v homoseksualni populaciji, pri narkomanih in hemofilikih, narasla pa je v heteroseksualni populaciji. Primere AIDSA in prenosa okube z virusom HIV e od sredine 80. let navajajo tudi med lezbijkami, torej z ensko-enskim prenosom, vendar pa kompetentne svetovne institucije, ki se ukvarjajo z zdravstveno preventivo – denimo, ameriki CDC (Center for Disease Control) – tovrstnega prenosa e vedno ne beleijo.
AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome) naj bi povzročal virus HIV, ki ibi imunski sistem, zaradi česar je telo manj odporno proti infekcijam. Z virusom Hiv se lahko okui vsakdo, ne glede na seksualno orientacijo, starost, rasno ali etnično pripadnost ali socialni status: ni pomembno, kdo si, temveč kaj počne. Da je nekdo okuen, ne more ugotoviti po njegovem ali njenem videzu ali ivljenjskem stilu, tudi dolgoletno poznanstvo ali monogamija nista faktorja varnosti. Prav tako je dobro vedeti, da sedanja seksualna samoidentifikacija e ne izključuje preteklih seksualnih izkuenj. Za prenos virusa je dovolj en sam nezačiten kontakt z okueno osebo.
Načini prenosa:
Virus HIV se prenaa, ko kri, vaginalna tekočina, dojilno mleko ali seme HIV okuene osebe vstopi v krvni tok. Lezbijke se lahko okuijo z virusom HIV z nevarno spolnostjo (z enskami ali mokimi), z inseminacijo, z delitvijo igel za intravenozno vbrizgavanje, s piercingom, tetoviranjem in krvno transfuzijo. Kriterij, po katerem je seksualno vedenje varno ali nevarno, je odvisen od monosti, da telesne tekočine tvoje partnerke/partnerja stopijo v stik s tvojo krvjo. Stopnje tveganja:
VISOKO TVEGANJE
Nezačiten analni odnos
Nezačiten vaginalni odnos
Deljenje igel (za vbrizgavanje drog, piercing)
Deljenje pripomočkov, ki prenaajo kri (noi, bič)
Nezačiten oralni seks z ensko ob menstruaciji
Nezačiten oralni seks z mokim ob ejakulaciji
Nezačiten oralno-analni stik
Stik ust, vagine ali anusa z urinom ali fekalijami
Nezačiten fuk z roko ali prsti
Nezačiten oralni seks z mokim brez ejakulacije
Nezačiten oralni seks z ensko brez menstruacije
Deljenje nezačitenih seksualnih pripomočkov
Analni seks s kondomom
Vaginalni seks s kondomom
Oralni seks z mokim ob uporabi kondoma
Oralni seks z ensko ob uporabi lateksove pregrade
Oralno-analni stik ob uporabi lateksove pregrade
Fuk z roko ali prsti ob uporabi rokavice
Ljubkovanje, ročno-genitalni stik
Globoko poljubljanje
Tepekanje po zadnjici in bičanje, ki ne predre koe
Privezovanje in igre podrejenosti in nadrejenosti
Masturbacija (sama ali s partnerko/partnerjem)
Objemanje, dotikanje
Masaa
Seks-govor, telefonski ali omreni seks, fantazija
NIČNO TVEGANJE
Seksualne aktivnosti na lestvici segajo od visokega tveganja do ničnega tveganja. Aktivnosti na vrhu lestvice nosijo visoko stopnjo tveganja za prenos virusa HIV. Aktivnosti iz zgornjega dela sredine lestvice nosijo minimalno ali nedoločeno stopnjo tveganja, aktivnosti iz spodnjega dela sredine lestvice pa teoretično tveganje. Aktivnosti na dnu lestvice so povsem varne.
Sredstva za začito:
Začita pred ne-varno spolnostjo naj temelji na znanju, ne na moralizmu. Varnost doseemo z ukrepi telesne začite: z uporabo dental dama (kvadratna lateksna pregrada za oralni ali oralno-analni seks, s katero prekrijemo genitalno ali analno področje), lateksnih rokavic (za fuk z roko ali prsti), lateksnih kondomov (za seks ob uporabi spolnih pripomočkov, dilda ali vibratorja; kondom ali rokavico lahko razreemo in uporabimo namesto dental dama), lubrikantov na vodni osnovi. Vse pregrade uporabljamo le enkrat in le z eno osebo.
Testirate se lahko na območnih Zavodih za zdravstveno varstvo RS ter na Infekcijski kliniki v Ljubljani – Posvetovalnici za aids na Japljevi 2, vsak ponedeljek od 13. do 14. ure.
Zloenko je finančno podprl Urad za mladino RS
—–
POLICIJA IN HOMOSEKSUALNI ZLOČINI (PDF>>>)
—–
PRAVICA DO ZDRAVJA (PDF>>>)
—–
STOP NASILJU
—–
ČLOVEKOVE PRAVICE IN SEKSUALNOST
—–
LEZBIČNA SEKCIJA ŠKUC LL