Lesbo, 1997, št. 1, id: CALAMITY JANE
Kazalo:
uvodnik
Underground, Nataša Velikonja
llobby
– Legalizacija istospolnih partnerstev v Sloveniji, Tatjana Greif
– Big Brother We’re Watching You, Nataša Sukič – Vegan
– Demonstracije ob svetovnem dnevu boja proti nasilju nad ženskami in lezbijkami
akcija reakcija
Pripravlja Nataša Velikonja
spektakli
– Ali obstaja v Hollywoodu ženski lobby?, Nataša Velikonja
– Image Bites: you wear what you are, Aquarius
– Če je življenje ženska ali: poglej, kdo je prišel…, Suzana Tratnik
sredica
K4, Taja, Danica, Katja, Andreja, Ksenija, Karla, Tomy, Mavra
interact
– Uršula Cetinski: “Pogrešam socialni moment v umetnosti…”, Tatjana Greif & Nataša Sukič-Vegan
literatura
– Piranhi, Sara Lubej
– Pismo za Annie, Odlomek iz knjige pisateljice Nancy Garden, prevod Dušanke Zabukovec
strip
Wendy Eastwood
pornovizija
– HIV + HIV – HIV + HIV – HIV + HIV – HIV + HIV – HIV, Danica Muhič
– Ženske in AIDS
– Nemonogamnost, Pat Califia, prevedla Mojca Šoštarko
– Slovar važnejših tujk, Paul Gillette
foto
Manja Zore
xx files
– Cork, Katja Grčar
– XX file: O lezbištvu, Prevedla Sara Lubej
– XX files
– xx files: Somebody is Watching You, prevedla Danica Muhič
– xx file, Pripravila Tatjana Greif
Exodus ali kako postati bivša lezbijka?, prevedla Danica Muhič
Prva lezbična poroka v Latviji, Prevedla Sara Lubej
VSEBINA
uvodnik: Nataša Velikonja: Underground
Letonji volilni premik na politično desnico je rezultat totalne vere polovice dravljanov in dravljank v absolutno pravnjost tradicijskih socialnih in kulturnih oblik. V zadnjih letih se spričo eksplozije novega domačijskega fundamentalizma vrednostno polagoma krči urbani individualizem, kar etično izenačuje statične oblike socialnega ivljenja – ki postavljajo interierni horizont za izvirno človekega, z vsemi bolj ali manj tabuiziranimi eksili, ki se kaejo kot nasilje, zločin ali dominacija – ter kulturne inovativnosti, ki skuajo prve preoblikovati sorazmerno z zmanjanjem njih navedenih posledic. Če kdaj, se bo zdaj postopoma izostrila razlika med straight in queer ivljenji, saj bo izginil tisti privid, ki se vleče e od osemdesetih let sem: da je pravzaprav mogoče v evolucionistične dogme vnesti kulturoloke sledi oz. razgraditi spoznavno merilo, po katerem se socialni red meri, presoja in ocenjuje skozi biologistične determinante, skratka, da je homoseksualna tematika na nek blag način integrirana v obči kulturni utrip. Danes sicer marginalna, ampak vseeno prisotna in vidna lezbična scena se bo zato najverjetneje preselila v globoko podzemlje. Če se bo seveda konservativizem v dravi začel sesedati tudi v drugo polovico populacije, kar je gotovo povezano z liberalistično vzdrljivostjo le-te v zaenkrat e uravnoteenem ideolokem prostoru.
Naključnost je pri informiranju o obstoju lezbične scene e sedaj edina logika verjetnosti. Povsem naključju je prepučeno, ali bo naletela na neko pozitivno informacijo, saj ne obstaja nič sistematičnega, kar bi opozarjalo na tiste redke stalnice na lezbični sceni, hkrati pa je medijsko okolje tako izčrpno s kliejskimi reprezentacijami lezbijk, da e vnaprej onemogoči monost neobremenjenega individualnega izkustva. Prvi stik novih generacij s homoseksualnostjo tako poteka prek diskurza in imaginarija, ki ju ne piejo in ustvarjajo osebe, ki so aktivno udeleene v drugačnem ivljenjskem stilu. Marginalizacija in distancirana dra sta zato videti nepresegljivi: opisovanje homoseksualnosti je e vedno pod predstavitvenim monopolom iskalcev kuriozitet in zabave za popestritev nuklearne eksistenčne monotonije, mediji e dalje negujejo Enotni pogled na različne drubene realnosti in takisto njihove publike, delna in morda ne tako nepomembna razloga pa gotovo leita v večernem značaju same lezbične scene in v izključni preusmeritvi socializacijskih naporov v fundament, v e vzpostavljeno, notranjo skupnost. To je gotovo eden od vplivov nove civilne, interier-paradigme na razumevanje drubene dinamike. Celotna zgodba je torej porazna zato, ker nihče noče tvegati ničesar osebno neposrednega, v čemer bi ga morebiti prepoznali tudi drugi. Končuje se obdobje ekstrovertirane drznosti, začenja vek introvertiranega strahu pred Materjo, Očetom, Bogom, Direktorjem, Lakoto in interne strahovlade na zaprtem dvoru.
Kako se izogniti naključnosti? Eden od načinov je vpenjanje lezbičnega aktivizma na različne točke socialne mree ter znotraj sorodnih ali celo istovetnih tematik. Prebrala sem neke intervjuje, kjer so nekatere glasbenice rekle, Oh, sovraim besedo feministka, ter, Nisem feministka, in sem pomislila, Nisi feministka? Ti kuzla kretenska. Kako lahko reče, da nisi zajebana feministka, ko vendar vse to počne; če ne bi bilo feministk pred teboj, ne bi tega niti mogla. Ali sploh pozna pomen te besede ali si ga sliala od kakne letalske stevardese na TWA? Zagrabi pomen besede, beri in ele nato mi reci, da nisi feministka! pravi Diamanda Galas v intervjuju z Lino D. Russell za fanzin No Alternative Girls. Da se zaradi popularnih podob o feminizmu od njega distancirajo prav populacijske skupine, ki so zavoljo ignoriranja emancipativnih tokov in gibanj v marginaliziranem in diskriminiranem poloaju, ni tako nerazumljivo, saj velik del marginaliziranih in diskriminiranih ponotranji udobne in ugodne plati lastne pasivnosti. Eden bistvenih feminističnih ugovorov zoper strukturo reda govori o tem, da je bolj kot gospostvo doma pomemben oziroma merodajen način relacije z drugimi institucionaliziranimi gospostvi: da prostost v zasebnem e ne pomeni tudi avtonomije v javnem ivljenju: da torej delujoča lezbična scena e ne spodnaa zunanje homofobije. Razlika med lezbičnimi underground klubi, ki so sicer obstajali v vseh e tako neprijaznih obdobjih zgodovine Zahoda, in lezbičnimi gibanji v poslednjih prav tako neprijaznih desetletjih, je ujeta v ravno takno ekstrovertirano razsenost emancipativnega aktivizma slednjih. Naključnost bo pretrgana z bojem za stik in komunikacijo, ki jo bo lezbična scena posredovala tudi izven svoje domačije. Maximize homelessness.
Nataa Velikonja
llobby:
Legalizacija istospolnih partnerstev v Sloveniji, Tatjana Greif
5. novembra letos je bilo v klubu Konzulat na ljubljanski Metelkovi predavanje o pobudah za spremembe zakona o zakonski zvezi in druinskih razmerjih, ki so ga organizirale sekcije kuc-LL, Magnus in Roza klub. Predavanja, ki se je razvilo v ivahno diskusijo, se je udeleila predstavnica Urada za ensko politiko Darja Pristavec in dr. Bogdan Lenik z Visoke ole za socialno delo ter tevilni zainteresirani obiskovalci in obiskovalke.
Neizpodbitno dejstvo je, da v Sloveniji obstajajo istospolne partnerske zveze – to je zveze med geji, lezbijkami in biseksualci/kami. Prav tako neizpodbitno dejstvo je, da so te kategorije diskriminirane s strani dravne zakonodaje, ki priznava le klasično obliko zakonske zveze in tako imenovane nuklearne druine. Socialni pojem druine se vse bolj iri in druina e zdavnaj niso več le mati, oče in otrok. Obstajajo druine brez otrok, zunajzakonske skupnosti, samohranilske druine, druine starih starev in vnukov, druine gejev in druine lezbijk. Zato so tevilne razvite drave svoje zakonodaje e prilagodile obstoječim razmeram.
Po sedaj veljavni zakonodaji RS je zakonska zveza z zakonom urejena skupnost moa in ene. Zakonsko zvezo tako lahko skleneta le partnerja različnega spola, druina pa je le skupnost starev in otrok. Istospolnim parom ni omogočeno skleniti zakonske zveze niti registrirati skupnega partnerstva. To ni le v nasprotju z ustavo RS, temveč tudi z mednarodnimi merili; Evropski parlament je e leta 1984 dravam članicam priporočil, naj v svojih zakonodajah odpravijo diskriminacijo, ki zadeva istospolno usmerjene. Zelo konkretne so tudi konvencije Evropskega sveta in ostale mednarodne resolucije. Danska, Finska, Nizozemska, vedska in Norveka so drave, ki so se prve odzvale na obvezujoče pozive teh institucij in sprejele zakone, ki gejem in lezbijkam omogočajo pravno in socialno varstvo, v kolikor ti elijo registrirati svoje zveze in uveljavljati iz njih izhajajoče pravice.
Slovenija seveda ni tako agilna; Urad za ensko politiko je pripravil e več predlogov za zakonske spremembe zakona o zakonski zvezi in druinskih razmerjih. Namen teh pobud je bila izenačitev pravnega statusa istospolnih partnerskih skupnosti z raznospolnimi. Pobuda zahteva enake pravice za istospolne pare, to je enako pravno in socialno varstvo, kot je zagotovljeno heteroseksualnim parom. Zavedati se moramo pasti, ki jo skriva tako imenovano registrirano partnerstvo. Pravice, ki izhajajo iz zakonske zveze (poroka), so namreč kvali-tativno in kvantitativno večje od tistih, ki izvirajo iz registriranega partnerstva. Zakonska zveza ureja vpraanja socialnega in zdravstvenega zavarovanja, pokojnine, bolnikega dopusta, stanovanjske pravice, premoenjskih razmerij, davčnih olajav, dedovanj in medsebojne posvojitve otrok, ki so zagotovljene zakoncem, ťregistriranim partnerjem/kamŤ pa ne. Zato tisti, ki zagovarjajo registrirana partnerstva, definitivno postavljajo istospolne pare v manjvreden poloaj. Veliko zagovornikov te opcije je namreč ravno med geji, pa tudi med lezbijkami – to je seveda paradoks. Nerazumljivo je, da se drubeno zapostavljene skupine – verjetno zaradi lastnega neznanja in zaplankanosti – same zavzemajo za podrejeni poloaj! Zavedati se je treba, da je tudi v razvitih skandinavskih dravah registrirano partnerstvo le začasna reitev, dokler ne bo izdelana ustrezna zakonodaja, in da partnerstvo nikakor ne more biti nadomestilo za pravico do sklenitve zakonske zveze. Poleg tega ne gre le za diskriminacijo istospolnih parov, temveč tudi otrok, ki v taknih zvezah ivijo. Vemo pa, da v praksi obstajajo pari z otroci; ti otroci nimajo enakega statusa, kot ostali otroci, rojeni v zakonskih ali izvenzakonskih zvezah, saj ivijo v nekakni ťfantomskiŤ skupnosti, ki uradno sploh ne obstaja.
Usoda dosedanjih pobud za spremembo zakona o zakonski zvezi je negotova. Vselej se je zataknilo e na prvi stopnički – Ministrstvu za delo, druino in socialne zadeve. Matično ministrstvo je leta 1993 (ministrica Joica Puhar) in ponovno leta 1994 (ministrica Rina Klinar) odločno nasprotovalo spremembam tega zakona. Trenutno se Ministrstvo nagiba v prid kompromisne reitve – registriranega partnerstva, vendar do danes nobeden izmed predlogov ni priel na dnevni red Dravnega zbora. Po naročilu Ministrstva za delo, druino in socialne zadeve je bilo letos na Pravni fakulteti Maribor izdelano strokovno mnenje o pravnem poloaju istospolno usmerjenih oseb, kar naj bi omogočilo primerjavo s iro evropsko situacijo. Zanimivo je, da se pravniki, ki so izdelali strokovno tudijo, niso bili pripravljeni obrniti na obstoječe organizacije kuc-Magnus, LL, Roza Klub, ki se e vrsto let intenzivno – predvsem pa v praksi! – ukvarjajo s poloajem homoseksualnosti v drubi. Na Uradu za ensko politiko so prepričani, da mora zakon o zakonski zvezi nujno doiveti sistematično spremembo, saj bi delne spremembe povzročile več kode kot koristi. Sprejetje zakonskih sprememb bi pomenilo spotovanje ustavnega načela enakosti in zagotovilo enake pravice vsem dravljanom in dravljankam Slovenije.
Pri vsebinah spremembe zakona o zakonski zvezi in druinskih razmerjih, kot tudi morebitnih drugih zakonskih spremembah, gre za tri ključne momente – za dosledno spotovanje ustavnega načela enakosti pred zakonom, za temeljno človekovo pravico in svobočino do svobodne izbire partnerja/ke in ivljenjskega stila in končno za dosego temeljnega funkcionalizma drave in njenega aparata, kjer je pravo le sistemsko orodje, mehanizem za zagotavljanje pravic, in bi kot tako moralo biti predvsem v slubi človeka in ne obratno. Slovenija se sicer deklarira kot pravna drava, za geje in lezbijke pa v praksi to pomeni predvsem neenakost pred zakonom. Dravljanom in dravljankam je seveda omogočeno bodisi mirno prenaati svoj podrejeni poloaj in e naprej pridno plačevati davke bodisi ozreti se okrog sebe in si privočiti malce refleksije. Na individualnem nivoju mora nujno priti do preboja vsebin, ki v temeljih zaznamujejo človekovo svobodo. Posameznik je res del sistema, vendar – k sreči – sistem brez posameznika ne more delovati. In tu je čas za akcijo.
Tatjana Greif
— Big Brother We’re Watching You, Nataša Sukič – Vegan
Javna tribuna nevladnih enskih skupin (koordinacija: lezbična skupina LL-kuc) z naslovom Nasilju ne! ob svetovnem dnevu boja proti nasilju nad enskami – Ljubljana, 28. november 1996, Dom svobodnih sindikatov Slovenije
Pri tako skrajno marginalizirani drubeni skupini, kot lezbijke smo, ob dejstvu, da se stigmatizaciji zaradi istospolne usmerjenosti pridruuje tudi stigma drubene manjvrednosti, ki izhaja iz kulturoloko vsiljenega spolnega razločevanja, iz polarizacije na moko-enski svet, v katerem je enska e vnaprej v drugotnem, podrejenem poloaju, in ob dejstvu, da homoseksualnost je in ostaja tabu, je vpraanje nasilja nad lezbijkami zapleteno in večplastno. Klasične definicije nasilja (na primer spolne zlorabe, fizično nasilje …) ga ne opredeljujejo povsem, ga niti ne morejo, saj gre za povsem specifične in subtilne drubene mehanizme izločevanja spolnih manjin in celo za nekakno razslojevanje v odnosu do le-teh, za različne pristope do moke in enske homoseksualnosti, za vidnost in nevidnost, za odkrito diskriminacijo oziroma za javno netole-ranco in za navidezno, prividno toleranco; navidezno zato, ker v resnici takna toleranca nima nobene zveze z, denimo, razumevanjem enske homoseksualnosti, s sprejemanjem le-te, pač pa je njen izvor v prezrtosti, v zamolčanosti taknih drubenih realnosti in vsebin.
Na obstoj lezbijk se v kontekstu drugačne spolne usmerjenosti rado pozablja ali pa se to vpraanje prizanesljivo potiska v ozadje; tako se nehote vsiljuje občutek, da smo lezbijke v primerjavi z geji v mnogo manji ali pa skorajda nični meri tarča napadov nestrpne strejt večine. Ampak takoj, ko se vpraamo, zakaj, od kod ta razlika, trčimo ob cinizem represije navidezne tolerance, ki je po svoje mnogo bolj kodljiva od odprtega gneva v zvezi s homoseksualnostjo – najsi gre za katolicistično morali-ziranje, uradne neenakosti pri vrednotenju partnerskih zvez, psovanje posameznikov, sprenevedanje institucij … Prezir, ko nekaj zamolčimo, ko zanikamo nek obstoj, je najslabi – najslabi zato, kajti, če nečesa ni, potem tudi ne more biti diskriminacije glede tega in problema torej preprosto ni, ne obstaja, tudi polemike potemtakem ni, ničesar. Tako smo torej lezbijke običajno delene tolikne strpnosti, da se nas preprosto pozablja opaziti, kaj ele razumeti; lezbičnost ostaja nekaj znosnega, vendar tudi nejasnega, neopredeljenega, nekaj, kar se lahko označi, če sploh, samo negativno: lezbijke so tiste, ki ne marajo mokih, ali tiste, ki bi elele biti moki. Takni in podobno bizarni stereotipi, ki so v marsičem posledica prezrtosti lezbičnega vpraanja, s tem pa tudi popolne nevednosti v zvezi z njim, iz lezbijk ustvarjajo fantomski tretji spol.
Iz povedanega je jasno razvidno, da diskriminacija lezbijk, s tem pa tudi nasilje nad njimi, poteka na dveh vzporednih ravneh: na nivoju spolne preference se drubeno nasilje kae bodisi v molku, v zanikanem obstoju, v dejstvu, da skozi običajne drubene strukture in sistemske institucije (na primer ole) posameznik/ca ne pridobi nikakrnega, najmanj pa pozitivno vrednotenega vedenja o homoseksualnosti, bodisi v diskriminatornem odnosu, ki je pogojevan predvsem z uradnim nepriznavanjem pravic istospolno usmerjenih posameznikov in posameznic. Vse to pogosto rezultira v čisto konkretno nasilje, ki se običajno kae pri verbalni komunikaciji v obliki aljivk, posmeha, ponievanj, obstajajo pa seveda tudi mnogo huje, znane oblike nasilja; na nivoju spolne določenosti pa so lezbijke diskriminirane v vseh pogledih ravno tako kot ostale, recimo jim, strejt enske – prav tako so lahko tarča posilstev, spolnih nadlegovanj s strani mokih kolegov na delovnem mestu, fizičnih obračunavanj, ponievanj, podcenjevanj, groenj …
e en problem je zelo očiten – nasilje s strani starev nad mladoletnimi lezbijkami in geji. Namreč, ko stari odkrijejo, da je njihova mladoletna hči lezbijka, jo nemalokrat podvrejo fizičnemu nasilju in hudim psiholokim pritiskom, ko hočejo nasilno spremeniti njeno, za njihove pojme napačno spolno orientacijo. V nekaterih primerih sega taka psiholoka tortura tako daleč, da svojega homoseksualnega otroka odpeljejo na psihiatrično zdravljenje. Druga huda oblika nasilja s strani starev pa je izgon mladoletnega otroka od doma. V Sloveniji v zadnjih letih opaamo vse več primerov mladoletnih brezdomnih gejev in lezbijk, ki se zatekajo na gejevsko in lezbično sceno, ki pa jim zaradi pomanjkanja ustrezne infrastrukture (azil, gejevsko-lezbični center), konkretne pomoči – razen socializacije – trenutno ni sposobna nuditi. Uradnih raziskav o tej problematiki zaenkrat e ni.
ivljenje lezbijk je nujno povezano z ivljenjem na skrajnem robu drubene sprejemljivosti, z drubeno zaroto molka, z občutjem izvrenosti iz strejt sveta, z nasiljem, ki se kae na domala vsakem koraku. To je takorekoč zgodba, ki ji zlepa ni videti konca.Teko je namreč verjeti, da je mono povsem izkoreniniti tako globoko vsajene predsodke, kot jih s seboj prinaa najmanj dve tisočletji dolga doba krčanske morale, e teje, če vemo, da se drubene silnice vse bolj očitno usmerjajo na desno, tja, kjer so katolicizem in iz njega izhajajoče vrednote e posebej ive. Bomo videli, me smo svoje polje zarisale, zdaj je na potezi drava s svojimi aparatčiki, se pravi, vlada s svojimi ministrstvi in njena sposobnost razumevanja manjinskih, ne pa tudi obrobnih tem, kamor homoseksualnost, tako moka kot enska, vsekakor sodi. So, big brother, we’re watching you!
— Demonstracije ob svetovnem dnevu boja proti nasilju nad ženskami in lezbijkami
podpis:
akcija reakcija
Pripravlja: Nataša Velikonja
S pričujočo tevilko uvajamo naslovaAkcijain Reakcija, posvečena medijskemu dogajanju oz. načinu pozornosti, ki veje skoz medijski prostor v Sloveniji na temo homoseksualnosti, biseksualnosti, transvestizma ali transseksualnosti. Spremljajte in nagrajujte!
Reakcija
Pred tistimi, ki so včeraj iz prepričanja zagovarjali homoseksu-alnost, danes iz istega tosa razglaajo biseksualnost, jutri pa bodo pridigali virtualnim potrebam prilagojeno sodomijo, smo heteroseksualci (intelektualno) nemočni seksualni heretiki: ker nisi za, si zavrt. Ne more biti proti (četudi tvoje telo čuti proti), če hoče biti normalen. Gorazd Suhadolnik (revija Viva, Ljubljana, junij 1996, uvodnik)
Zato sem mnenja, da do homoseksualnega akta ni mogoče biti toleranten drugače kot v intelektualnem smislu z odobravanjem njegove artificielnosti. S prijaznimi čustvi tega e ne moremo dojeti, ali vsaj ne prej kot pomehkuenih zahtev po pravici do legalizacije istospolne druine. Biti upornik in si pri tem eleti nekaj najbolj stereotipnega na svetu, se mi zdi enako nerazumljivo kakor početje tistih lezbijk, ki uporabljajo … vibrator. Marko Crnkovič (dnevnik Delo, Ljubljana, 2.9.1995, sobotna priloga)
Vatikan je e v Kairu izrazil zaskrbljenost zaradi uvajanja dvoumnih izrazov v mednarodno besedilo. Definicij za sexual orientation in za lifestyle ni, prav tako ni mednarodnega mehanizma, ki bi jima pri-znal veljavnost. Zato se nam zdi zelo tvegano, da se neka vlada ukvarja s konkretnimi dejavnostmi v povezavi z izrazi, katerih natančen pomen ni jasen. V prihodnje bi se morda lahko primerilo, da bi bila pedofilija prav tako označena kot sexual orientation.
Staliče Vatikana do osnutka dokumenta Platforma aktivnosti, pripravljenega za pekinko svetovno konferenco o enskah, na podlagi katerega naj bi vlade, mednarodne, nevladne in druge organizacije izvajale politiko za izboljanje in napredek poloaja ensk (junij 1995).
Akcija
Aplavz filmski redakciji Televizije Slovenija za izjemen in pogost izbor filmov z gejevsko ali lezbično tematiko. Razsvetljenstvo se nadaljuje!
spektakli
— Ali obstaja v Hollywoodu ženski lobby?, Nataša Velikonja
V Ljubljani se je od 19. do 26. oktobra 1996 – v organizaciji Mesta ensk, Drutva za promocijo ensk v kulturi, Urada za ensko politiko in Cankarjevega doma – odvijal drugi mednarodni festival sodobnih umetnosti Mesto ensk, katerega namen je vzpodbujanje, promoviranje in propagiranje umetnosti in ustvarjalnosti ensk. Zgodba ensk je e vedno zgodba z dvema obrazoma, razglednica z dvema ploskvama, za katero druba skrbi, da je ne bi obrnili proti luči in uzrli njene druge, prave plati, pravi Urula Cetinski, umetnika direktorica in voditeljica projekta, zato je celoten dogodek zastavljen tudi kot opozarjanje na enske marginalizirane, predvsem pa ideoloko kodirane pozicije v strukturi sistema.
Festival Mesto ensk je glede na programsko shemo gotovo vabljiv in glede na poante sicernje kulturne ponudbe tako v dravi kot v sami prestolnici skorajda nepogreljiv. Tema letonjega festivala je bila pripovedovanje zgodb, kar izrecno pomeni individualistični pristop, osebni pogled na lastno mesto v drubeni stvarnosti. Seveda gre za to, da zgodbe pripovedujejo osebe, ki imajo v javnem prostoru, hegemoničnem prostoru, prostoru občega, interpretativno nepomembno pozicijo: da se izpod velikih zgodovinskih epov, izpod velikega kolektivnega dogajanja izpostavi osebno vmečenost v tem taistem dogajanju, ki pa najpogo-steje spreobrne zorni kot nanj. Osebe, ki torej dobijo čas in prostor, da povedo svojo zgodbo, so enske – enske iz različnih kulturnih okolij ali – ne sredin – obrobij, enske iz različnih socialnih ali ekonomskih nivojev, enske iz različnih interesnih in profesionalnih orientacij, izraznih prioritet, skratka, različne enske. Tako mitsko zgodbo o Jazonu in Medeji v predstavi Guandaline Sagliocco Zgodba o padlem junaku pripoveduje slukinja iz Olimpa, druinsko skupnost v filmu reiserke Marleen Gorris Antonia tvorijo povsem netradicionalne navezave (enske, hendikepirani, lezbijki, intelektualni samotarji …), koncertni del je bil geografsko postavljen v tod skorajda tabuizirano bliino, na balkanski prostor (koncert sevdalink, bosanskih ljubezenskih pesmi v interpretaciji Bebe Selimović, Emine Zečaj in Vesne Hadić; koncert grke rebetske pesmi z vokalistko Xanthi Mavri in pevke makedonske etno glasbe Petranke Kostadinove) ali v prav tako tabuizirano predkrčansko kulturno preteklost (koncert samijske glasbe v izvedbi Mari Boine). Festivalske video projekcije so bile vse predvsem predstavitvenega značaja: videa Laure Cottingham Incandescent in Not For Sale sta prikazala del razstave NowHere, ki je letonjo pomlad v Koebenhavnu predstavila nekatere najpomembneje sodobne umetnice oziroma zgodovino feminističnega umetnikega gibanja v ZDA; video Nevena Korde in Zemire Alajbegović je dokumentarni zapis alternativne scene v osemdesetih letih; zbirka video posnetkov No Alternative Girls oziroma hkratna predstavitev londonskega Intituta sodobnih umetnosti ICA s strani Line Dzuverovic-Russell. V teku festivala je zainteresirana javnost lahko obiskala Videoteko Mesta ensk (npr. portret fotografinje Cindy Sherman, dela reiserke Sadie Benning, Karen Vanderborght ali Alison Murray, dokumentarec Tamre Davis, performanse Diamande Galas, Lydie Lunch, Beth B. ali Annie Sprinkle, idr.) ali razstavi A Room of Ones Own avtoric Jenny Holzer, Julie Scher in Anne-Mie Van Kerckhoven ter Kolai Svetlane Slapak. Plesni del sta sestavili predstava Čudovite ruevine Sinje Obolt in Plesnega Teatra Ljubljana ter solo-performance La Ribot Soccoro! Gloria! 13 Piezas Distinguidas . Nekatere prireditve so bile pospremljene z okroglimi mizami, npr. o sevdalinkah ter enski v bosanski tradicionalni pesmi in liriki, o filmu Antonia, o Medejinem mitu, o slovenski alternativni kulturi v 80-ih letih, o enskah v XX. stoletju, med katerimi so bile izpostavljene pisateljice Nathalie Sarraute, Doris Lessing in Elfriede Jelinek, vzporedno pa je Mesto ensk predstavilo izid knjige Hannah Arendt Vita Activa, ki jo je – v prevodu Vlaste Jaluič – zaloila zbirka Krtina. Ni dvoma, da je festival zastavljen intelektualistično, da v tukanji prostor vodi novosti s področja umetnosti, da usmerja pozornost na antipopulistične kulturne tokove in prečičuje in kristalizira okus javnosti. Monost izraza in izraanja ima vsakdo, ne glede na njegovo ali njeno vpetost ali neprilagojenost v fetiizirane kanale profesionalne, kapitalsko podprte promocije; edini pogoj vstopa v umetnostni izraz je profilirana refleksija samo-svojega poloaja oziroma osebna reakcija na drubeno okolje. Umetnost torej nima povezave s finančnimi, temveč intelektualnimi zmonostmi. Po kulturno-umetniki strani je torej Mesto ensk neke vrste festival minimalističnih biserov, saj predstavlja umetnostno produkcijo, ki navduuje ne le zaradi one-woman-band koncepta, ne le zaradi povsem nepretenciozne, nemegalomanske in neglamurozne strukture posameznih prireditev, temveč predvsem zaradi odgovornosti selektorjev/ic, da javnosti ponudi nesporno kvalitetne izseke tovrstne individualistične smeri v sodobni umetnosti.
Fuck 15 minutes of fame. We demand our civil rights. Now. In podpis: fierce pussy. Tako nas Laura Cottingham vpelje v svoj esej lesbians are so chic that we are not really lesbians at all (esej bo preveden v tematskem bloku lezbičnih in gejevskih tudij, ki bo izel v Časopisu za kritiko znanosti to pomlad), kjer analizira medijsko eksplozijo ik lezbitva, za katerega meni, da ni toliko pokazatelj kulturnega vpliva lezbične skupnosti kot dejanske komo-difikacije lezbičnosti, katere bistveni namen je oibiti in marginalizirati lezbijke ter vse enske, ki ogroajo obstoječo politično strukturo. Avtorica zato predlaga, naj se akcije, ki jih lezbijke sproajo v socialno in seksualno ekonomijo sodobne drube, preusmerijo v radikalno novo definicijo feministične politike. Tega se gotovo dri Annie Sprinkle, post-porno modernistična lezbična umetnica, ki jo tukajnja lezbična javnost e pozna iz filma Monike Treut Female Misbehaviour, prikazanega na dnevih gejevskega in lezbičnega filma leta 1993. Laura Cottingham in Annie Sprinkle sta neusmiljeno brezkompromisni avtorici, ki v slehernem delu problematizirata kulturo molka, diskrecije kot prvega evfemizma za diskriminiranost, nedefiniranosti in konformnosti prav na primeru stika med lezbično subkulturo ter heteroseksualizirano kolektivno zavestjo. Na Mestu ensk sta bili predstavljeni kot – povzemajoč katalog festivala – newyorka umetnostna kritičarka oziroma kot kontroverzna uitkarska performerka. Tiha drznost selektorske ekipe, da javnosti podtakne nekaj, za kar bo le-ta mogoče uganila, da gre za lezbične tematike, je enakovredna pričakovanjem, da bo taista javnost iz profilirane umetnike ponudbe zapopadla bistvo feminizma in posledično ublaila ali celo razgradila seksualno-socialno hegemonijo. Vsakoletni festival poteka, druba ostaja nema: druba ostaja nema prav zaradi pomanj-kanja preciznih navezav in pokazateljev, kako so umetnosti in kulture, ki jih ustvarjajo enske, jasna opozorila na njihove politične, socialne, ekonomske, seksualne situacijske pozicije. Če je festival Mesto ensk izvrsten po čisti umetniki plati, je pičel njegov aktivistični prispevek: v javnem prostoru dejansko funkcionira kot poligon enskega larpurlartizma, ki nima povezave z neposredno realnostjo, ki niti ne provocira niti ne ozaveča, odpira pa vrata političnemu, kulturnikemu in znanstvenemu fancy establishmentu, ki potem teden dni paradira in demonstrira prijetna, bontonska, galantna prijateljstva z enskami. Skratka, nasmeek. V tem smislu je zasnova festivala katastrofalna: v dravi in drubi je vse manj enskih prostorov in vse več fantomskega feminizma in odgovoronost za to nosijo institucije, ki imajo monost povedati prav to zgodbo.
V festivalskih dogodkih je torej lezbična tematika vključena prav na tak način, kot v drubi ni. Je samoumevna in neproblematična. Lezbična tematika je potemtakem na festivalu podana iluzorno, idealno oziroma ideoloko in ne odseva prave stvarnosti. Ja, me marksistke. Kar se lezbijk tiče, bi se na festivalu Mesto ensk dobro počutile denimo leta 3746, ko bo socialno ivljenje takno, kot ga slika film Antonia. Seveda pod pogojem, da bo festival nekje v drugi polovici drugega tisočletja uspel v svoj program zapisati tisto besedo. Seveda pod pogojem, da se bo liberalizacija nadaljevala ali vsaj postala popularna. Na nekaterih festivalskih okroglih mizah je bilo namreč morda močneje zaslutiti, kako nepovratno pada tisto, čemur bi lahko zelo ohlapno rekli paradigma nepolemičnosti ali totalitarne argumentacije, katere ozadje je pravzaprav boj za interpretativni monopol. Vsaj na dveh je bilo tako: na okrogli mizi o filmu Antonia je Marcel tefančič Jr., eden od udeleenih komentatorjev, kategorično in do sogovornic Urule Cetinski, Els Dottermans in dr. Neve libar brutalno zanikal monost, da je omenjeni film dobil Oskarja za najbolji tuji film leta 1996 zaradi svojih enskih, feminističnih poudarkov in celo zatrdil, da ko bi Hollywood zapopadel feministične vsebine v filmu, le-ta nagrade gotovo ne bi dobil. Palec dol. Ameriki kulturni sistem je preet z ideologijo politične korektnosti in da je Hollywood takno strategijo zelo hitro prevzel, vemo vsaj od filma Philadelphia dalje. Naslednji primer je bila okrogla miza z naslovom Slovenska alternativna kultura v 80-ih. Dogodek je obetal najprej zaradi napovedi vsebine: Osemdeseta leta so bila obdobje razcveta različnih alternativnih, subkulturnih in kontrakulturnih gibanj v Sloveniji. Mirovniko gibanje, homoseksualno gibanje, punk, ulično gledaliče, performansi in nove tendence v vizualni umetnosti, prepovedani fanzini, priponke in plakati, tudentski klubi, časopisi in razvita teoretična produkcija, vse, kar danes poenostav-ljeno imenujemo civilna druba … Krasno. Lezbična in gejevska scena je skozi takne spremne besede vsebinsko ostala in vzdrala znotraj interpretacije obdobja, ki je za nov kolektiv prvovrstno dravotvorno in zategadelj tudi primerno konservativistično prilagojeno. Ne pa tudi skozi nadaljevanje pogovora, ki je večinoma tematiziral osebno promotivne fetie in samo-hiper-influence na padec berlinskega zidu, vojne v BiH in Janeza Jano – v piruetnem slogu oprostite nam, nismo vedeli, kaj delamo – udeleenih akterjev slovenskih institucij devetdesetih let Rastka Močnika, Gregorja Tomca, Tomaa Mastnaka, Barbare Borčič in Vlaste Jaluič. Ugovor Natae Sukič iz LL, da so osemdeseta leta bila prepoznavna prav po tem, da so v javnost vendar uvedla mnoge nove civilno-drubene vsebine, kot npr. homoseksualnost, je bil gromko zavrnjen, če, naj ne pripisuje prevelikega pomena lezbičnemu in gejevskemu gibanju. Vse skupaj najverjetneje ni bilo tako zamiljeno (sic!), groteskno dejstvo pa je, da je na Mestu ensk bila zanikana tako enska, feministična kot lezbična udeleba oziroma pomen enskih, feminističnih ali lezbičnih socialnosti. Čemur se je urednitvo projekta elelo izogniti, se je na festivalu zelo silovito demonstriralo: moč avtoritet napram glasovom marginalnih. Nevladnih, he.
Dobro. Festival Mesto ensk je eden izmed blinjih tekočih in stalnih dogajanj, katerega obisk je prav gotovo priporočljiv. Dobro, Cankarjev dom, to je malo čudno. Ker me, nalač iz kleti, skvota in razprenih kavarn, komajda prenesemo takno potrato nacionalnega prihodka. Ampak dobro. Vsa poanta je v tem, da spremljamo dogodke okrog nas in poseemo vanje, e posebno v tiste sorodne, ki posredujejo tudi lezbične podobe in lezbične kulture, da komentiramo način njihovega posredovanja, prisotnosti ali odsotnosti. Mesto ensk prinaa tudi izseke lezbične kulture. Zelo diskretno. Zato nas tudi nikjer ni. Kot tudi ensk nikjer ni. Zaradi taistega konsenza diskrecije, ki pa se ga najbolj oklepajo prav enske same. Break in.
— Image Bites: you wear what you are, Aquarius
World of fashion talks loud! What about yours?
Začnimo pri kulturi oblačenja, ki je zelo splona beseda in drevo vsega, glavna veja pa je seveda image. Image posameznika/ce, ki je izzivalen, narcisoiden, klasičen in e bi lahko natevala. Pomembna je spodbuda, ker je vsak človek unikat sam zase. Nekateri razmiljajo enostavno in se pomeajo med ljudi in ivijo naprej. Potem so samo člani velike črede, neopazni, nepomembni. Osebno mislim in vem, da je image sestavni del ega.
Zadnje čase se v visoki in komercialni modi trudijo odkriti nove materiale, to sta v Rimu letos lepo pokazali s svojimi oblačilnimi kreacijami Laura Biagiotti in Krizia. Materiali so proni in lahki ter zanimivih barv. Barve so zdaj preplavile svet in črna eleganca se je kljub vsemu ohranila. Na povrje so spet priplavale variante krojev petdesetih in estdesetih let ter izpeljave v stilu: hippies, welcome again. Biserčki, to so prosoj-ne tkanine in seveda oblekice, ki odkrivajo skoraj vse, ljubkih barv in razkonih materialov. Telo je treba odkriti, to je sedaj skrito geslo – trebučke ven! Iz pradavnine do rokokoja, baroka, secesije in do Coco Chanel itn., je bila prvotna osnova ensko telo z oblinami, poudarjeno, torej. Razkona obleka, ki poudarja obline, je obsesija ter zanos v očeh. Mora biti izzivalno. Moda z ekranov in bazarjev ter zanos v očeh. Take a look at my dress, baby! I am not blue. It is new. I am in love with colors, and you know my dress and my body fit so perfect!
Kot opaam, sta v gejevski kulturi oblačenja najbolj in and on the top Dolce and Gabanna, vendar jih prekaa najbolj ekstravagantni Jean Paul Gaultier, ki je oblačil tudi sexy Madonno. Gejevske zvezde oblači tudi Gianni Versace. No, pa poglejmo kulturo oblačenja na enski sceni, ki je ena sama meanica stilov – imageov, ki to so in hkrati niso. Moda je pri nas delno odvisna od drubenih norm in stereotipov, in, kar je e najbolj alostno – nekateri se tega drijo. Torej, ire gledano, so ljudje konzervativni in, če kdo zleze iz povprečja, sproijo alarm. Upaj si in obstajal bo! Na Ibizi sem opazila izrazito butch in femme stile, tako je tudi v Italiji, Nemčiji, na Hrvakem. Pri nas se enske oblačijo preveč moko, ne poudarjajo svojih oblek, hlače pa so zakon. Sem in tja katera pokae noge.
Da, naj bo bizarno. Naj bo vsak predalček ivljenja zapolnjen s čim novim, nenavadnim, barvitim, kajti svoboda duha je neomejena. Se strinjate?! Potem začnite graditi svoj image, neodvisno. Vsakega človeka spozna po neki njegovi specifični stvari, ampak najbolja reklama je obleka, ki ga naredi. Upam, da vas bo tole napisano malce razgibalo in da bo bolj pestro, kar se tiče stilov, saj gre za vas. Stil – image namreč bazira na dobri kombinaciji oblačil in dodatkov – barve! – in na samosvoji inovativnosti, ekstravagantnosti. Stare cunje iz omar potegni in kombiniraj!
Dare to have your own image!
— Če je življenje ženska ali: poglej, kdo je prišel…, Suzana Tratnik
Zadnji, e 12. dnevi gejevskega in lezbičnega filma, so potekali v dvorani ljubljanske Kinoteke, med 1. in 8. decembrom. Po odpovedi Cankarjevega doma se nas je končno usmilila Kinoteka, tako da filmski festival poteka vsako leto v spodobni kinodvorani. Tudi s filmi, ki so bili na letonjem sporedu, ni bilo teav: vsi so prispeli pravočasno. Zagodel pa nam jo je minister za kulturo Janez Dular (ja, en pač mora!), ki se je sredi festivala spomnil, da morajo filmi biti prevajani. Tako smo poskrbeli za simultani prevod preko zvočnika, saj Kinoteka nima slualk. Večini obiskovalcev predstav je bil vsiljeni simultani prevod odveč, a črki zakona je treba zadostiti.
Mogoče je lezbične filme, ki so bili predstavljeni na letonjih dnevih gejevskega in lezbičnega filma, e najlae zajeti konceptualno. V mislih imamo koncept lezbične oziroma ire – istospolne identitete. Tako lahko na eni strani govorimo o filmih, ki prihajajo iz lezbičnih logov, reiserke in igralke so praviloma lezbijke, ki se pogostih lezbičnih tem, kot so coming-out, soočanje z drubenimi predsodki, občasni biseksualni izpadi in podobno, lotevajo stvarno in nikakor ne črnogledo. Te značilnosti ima gotovo panski film Costa Brava reiserke Marte Balletbo-Coll iz leta 1995. Gre za romantično komedijo, srečanje med dramatičarko Anno in inenirko Monserrat. enski sta dobro situirani, obe imata jasne cilje v ivljenju, sreča jima je tako naklonjena, da obe hkrati dobita slubo v Zdruenih dravah, tako da lahko ostaneta e naprej skupaj. Film ne prinaa nobenih velikih pretresov, je pa vseeno simpatičen pogled na povprečen lezbičen vsakdan. Sodeč po komentarjih po ogledu filma, imam občutek, da je lahkoten panski humor navduil predvsem generacijo, staro več kot petindvajset let.
V lezbično kinematografsko produkcijo lahko uvrstimo tudi dokumentarca B. D. Women in Shinjuku Boys. Oba se lotevata spolne identitete ensk, čeprav govorita o drugačnih ivljenjskih slogih oziroma konceptih. B. D. Women, (al) kratek dokumentarec o črnih lezbijkah v Angliji, je odličen pristop k diferenciaciji same lezbične scene, zlasti na rasnih in etničnih temeljih. Film je reirala Angleinja Inge Blackman leta 1994. Črne in indijske lezbične aktivistke pripovedujejo o coming-outu, črni gejevski sceni, sodelovanju z drugimi lezbičnimi skupinami in internih odnosih na črnski lezbični sceni. Film popestrijo kratki glasbeni, jazzovsko obarvani vloki in inscenacija poroke dveh črnk. Tudi črne lezbijke govo-rijo o skrivanju istospolne usmerjenosti, vendar skrivatvo povezujejo z rasizmom in poloajem črnske skupnosti v celoti. Tako ena od aktivistk pravi, da je večina črncev verjela, da je nekaj tako umazanega, kot je homoseksualnost, značilno samo za bele moke, skratka, da tega pri črncih ni. Kljub temu se stareje lezbijke spominjajo črnskih gejevskih klubov v Londonu 50-ih in 60-ih let. V njih je bilo najti prijateljsko ozračje, jazz glasbo in občutek skupnosti – vrednote, ki jih v dananjih gejevskih in lezbičnih klubih skorajda ni več. Nekatere niso imele teav s stari, četudi kakna mama ni imela pojma, kaj pomeni biti lezbijka. Neka Indijka pa pripoveduje, da so jo vsi zavrnili – ola, stari in cela manjinska etnična skupnost, v kateri je ivela. Svojo pravo druino in občutek skupnosti je potem nala ele med prijatelji – geji in lezbijkami. Vendarle za vse prihod na lezbično sceno ni bil tako odreujoč. Neka črna lezbijka pravi: Vedno sem občudovala močne črne lezbijke. Hotela sem biti v njihovi bliini, hotela sem biti med njimi. Ko sem prila na sceno, je bilo krasno. Potem pa sem začutila meje, ki ti jih postavlja sama skupnost. lo je za neka nenapisana pravila, katerim bi morala slediti, če sem hotela biti prava črna lezbijka. Skupnost ti, na primer, zameri, če ima belo partnerko. Prav tako ni strpnosti do nekaterih spolnih praks, kot je recimo sadomazo seks.
Lezbične teme, ki so povezane tudi z rasnim izvorom, omenja e neka druga aktivistka: Črnci smo navajeni skrivanja. Doma lahko počne kakrkoli, a ničesar ne sme vleči na cesto in se razkrivati pred vsemi, zlasti pred belimi ne. V črnski skupnosti je bilo skrivatvo vedno močno navzoče, vedno je bilo treba skrivati, kdo in kaj si v resnici.
Tudi neka druga intervjuvanka razlaga, da je bila črna spolnost toliko časa v rokah belcev, pravzaprav zasunjena, in to seveda puča posledice – e posebej na drugačnih spolnih praksah.
Tudi dokumentarec Shinjuku Boys (1995) prihaja iz Anglije. Reiserki Kim Longinotto in Jano Williams sta ga posneli na Japonskem. Lotili sta se posebne skupnosti ensk, ki se oblačijo v moke in ivijo kot moki. Gaish, Kazuki in Tatsu, ki govorijo o svojem ivljenju, se ne identificirajo kot lezbijke (Sliala sem, da se lezbijke slečejo v postelji, ampak me tega ne počnemo.), temveč kot onnabe, to je v japončini izraz za ensko, ki se oblači in ivi kot moki. Tako imajo onnabe praviloma hete-roseksualne partnerke, slednje so pa z njimi ravno zato, ker so moke. Ali kot pravi onnabe Gaish, njihove partnerke se slej ko prej poročijo, če ne prej, pa okoli tridesetega leta starosti, ko se poročijo in ustalijo njihove vrstnice. Zato Gaish ne zaupa enskam. Sama se seveda ne more poročiti: Po zakonu je moj status samski. Kje je potem zabava v ivljenju, če si onnabe, se sprauje Gaish in grenko doda: Ko pomislim na to, si elim, da se sploh ne bi rodila.
Koncept onnabe je nekoliko podoben zahodnemu konceptu butch lezbijke, ki se ravno tako maskulino identificira, se ne pusti dotikati svoji partnerki, v postelji se ne sleče in podobno. Tudi onnabe so praviloma vedno tiste, ki zadovoljujejo partnerko, nočejo oziroma ne elijo pa, da ta zadovolji tudi njih. Morda si to dovolijo samo s stalno partnerko, a e to ne z vsako. Gaish pojasnjuje, zakaj se ne eli sleči. Če bi se slekla, bi partnerka videla, da ni moki, da je njeno telo ensko. Seveda njena partnerka ve, da seksa z ensko, ne z mokim, a najbr bi se za onnabe ves čar razblinil, če bi pokazala svojo enskost (ranljivost ?), zapisano na telesu. Gaish ne eli spremeniti spola, drugače pa je s Tatsu, ki se je odločila za hormonske injekcije in bo v določenem času postala tudi bioloki moki – tako jo doivlja tudi njena partnerka. Poseben primer je Kazuki, ki ivi s transseksualko, torej ensko, ki se je rodila kot (bioloki) moki in se operirala v ensko. Nimata spolnih odnosov, saj Kazuki ne seksa več z enskami (to jo je nekako minilo), njena transseksualna sostanovalka pa tudi zaradi odrezanih genitalij nima več potrebe po seksu.
Vsi protagonisti dokumentarca delajo v klubu Marilyn, kamor zahajajo enske, ki se oblačijo v moke. Poleg posebnosti njihovega ivljenjskega sloga obstaja e ena specifičnost, ki jo zvečine najdemo le na moki gejevski sceni – prostitucija. Večina onnab se prostituira, njihove stranke so heteroseksualne enske. Seveda se njim ne pustijo dotikati, to kvečjemu dovolijo svojim stalnim partnerkam, ki so seznanjene in zvečine sprijaznjene z njihovim poslom.
Vsekakor je dokumentarec Shinjuku Boys pomemben prispevek k osvetlitvi raznolikosti ivljenjskih slogov in spolnih identitet, saj načenja končnost in nespremenljivost tako hetero, bi-seksualnih kot lezbičnih identitet kot tudi identitet enskega in mokega spola. Postkolonialni teoretiki/teoretičarke, pozor!
Na letonjem festivalu smo si lahko ogledali e dva celovečerca, ki nimata iga izključno lezbične art scene. Posebnost in poivitev pomeni film ivljenje je enska (1992) reiserke Zhanne Serikbajeve, ki prihaja iz Kazahstana. Film, ki ima med omenjenimi filmi največ potez pravega igranega filma, se ne ukvarja z lezbitvom kot takim, ampak s specifičnim ivljenjem ensk v totalni instituciji – zaporu. Odlika filma je gotovo ta, da nas neposredno vre v ensko zaporniko subkulturo, ne da bi nas posebej seznanjal z lezbičnimi odnosi ali nas uvajal v specifike ivljenjskega sloga v zaporu. Skratka, vse je kar tam – pretepi, močne prijateljske vezi, prevare, preprodaja heroina (slednjo absolutno obvladajo zapornike moače), tihanje, pecanje in zajebavanje paznic. Zato je temu filmu mogoče preprosto verjeti. Madina je zaprta zaradi poskusa umora (bila je toliko naivna, da je zaradi svojega tipa zaplula v kalne vode …). Ko zve, da jo je tip pustil in se poročil z manekenko, se zaplete z moko Monk, dilerko heroina. A Monk je zaljubljena v drugo, najbolj neobičajno in inteligentno zapornico, ki ji uspe obdrati neodvisnost. Prav ta nazadnje nauči Monk kozjih molitvic in se tako posredno mačuje tudi zato, ker se je pokvarjena Monk brezčutno poigrala z Madino. Ja, hudič je, če je ivljenje enska …
Kaj ele, če je enska smrt? To je gotovo v razvpitem anglekem filmu Metuljev poljub (1995), ki ga je reiral Michael Winterbottom. Najbr film, ki nas je kljub znanemu reiserju in opazni igralski zasedbi razočaral. Najprej se nam postavi vpraanje, koliko ga je sploh mogoče uvrčati med lezbične filme, ampak to pustimo ob strani. Povsem premaknjena Eunice najraje zahaja v trgovine na bencinskih črpalkah (Poglej, kdo je priel. Ali pozna to melodijo …) in iče fantomsko Judith, vmes pa topa, se poseksa s kakim tipom, ga ubije in se potem vozi z njegovim avtom. Miriam, ena od prodajalk s pumpe, se tako brezpogojno zaljubi v noro Eunice, da sprejme tudi njeno morilsko ilico in celo pospravlja trupla za njo, medtem ko Eunice pije kavo in naklada. Najbr je teko kaj prida potegniti iz filma, če je njegovo temeljno izhodiče odtekanost, odtekanost in e enkrat odtekanost. No, včasih se e nasmejimo absurdnosti pospravljanja trupel ali pa nas srhljivo pretrese in potem zabava Eunicina skrita oprava – njeno telo je polno tetova in preluknjano in odeto v verige. Seveda boli, leerno pove Eunice svoji potrpeljivi Miriam, ampak to je moja kazen. A Miriam bi naredila vse za Eunice. Potem me pa ubij, jo prosi Eunice. Seveda – za ljubezen naredimo vse. Tako si Eunice sname verige in Miriam v morju utopi svojo noro in nesrečno ljubico – nedvomno najmočneji prizor v filmu. A če je svojo ljubezen odreila spon ivljenja, mora sama končati v zaporu, od koder tudi pripoveduje svojo zgodbo o smrtonosnem metuljevem poljubu.
Ta utrgana zgodba pa je bila tudi zadnji filmski poljub letonjih dnevov gejevskega in lezbičnega filma.
sredica
— Taja, Danica, Katja, Andreja, Ksenija, Karla, Tomy, Mavra: K4
Podvodni svet ribic Prostori temno utemeljujočih se sumov so se vedno zdeli nadvse polni. Zatorej se tudi zdi tako, da tam nikoli ne posije sonce, seveda z izjemami v dvoje. Nikoli pa se tako rekoč predstave o vsem tem niso niti docela izpopolnile in tudi, meni, seveda, osvetlile dogajanj. Prekrasne misli pa se vedno opravičujejo z dejanji in so mamljive. Zato pa se prikradem v svoj svet in uivam neprikrojene sne o vesolju, ivljenju in nasploh vsemu. Tudi ribe so postale veličastne in se opredelile samo v podmorske viine; presenetile so, kakor presenečajo tudi alge, s katerimi se vijem, in tudi morske alge, ki me prisesajo na svoje nene lovke. Vse tiste izbuljene oči ribic, s katerimi plavajo in si lovijo nedolen plen, pa presenečajo z dobro in nezamegljeno vidljivostjo.
Skratka, besede so tudi, tako rekoč podvodnih bitij, postale odveč in se zatorej le e prikupno nasmihajo ena drugi z e znanimi mehurčkastimi opravičili. Prebili smo se tudi na dno morja. In vdihavamo vodo.
Taja
Kdo si upa v Roza disko? To pa zato, ker takrat nisem poznala nobene lezbijke. Ali koga, ki bi hodil v K4 ob nedeljah. Sama si pa nisem upala iti in sem kar odlaala. Dokler nisem enkrat le sklenila (bolj iz obupa kot poguma), da je zdaj pa zadosti. Pa ni bilo, nikakor ne. Z veliko premalo samozavesti sem prila do vrat in tam se je zgodilo. Najbr zato, ker sem izgledala kot dečko – kratki lasje, kavbojke, srajca; e preden sem kupila karto, me začne osvajati neki fant. Presenečena ga pogledam – mogoče pa je strejt? Ne, več kot očitno je bil gej. Zgrabila me je panika in pobegnila sem ven. Kakor hitro se je dalo.
Kadar me mesar vpraa: Kaj bi pa ti rad?, se temu smejem, a če me v Roza disku zamenjajo, je to tragedija. Takoj pred vrati K4 mi je bilo al in sram me je bilo pred samo sabo, bila sem e tako blizu!!! Zdaj pa sem dlje kot kdajkoli … In tako so nedelje minevale. Brez mene. Čez čas sem si opomogla. Začela sem hoditi na sestanke LL, pisala za Pandoro, pomagala zasesti Metelkovo. V tirko pa nisem la. In prav nič mi ni v ponos, da sem se ele več kot leto po prvem poskusu pojavila tam. S svojo prvo deklico. Pa e takrat me je bilo strah.
Danica
Moj prihod v K4? Ali pa mogoče moj prvi korak v nekaj neiskrenega, pohabljenega? Nikoli ne bom pozabila tega večera, prelomnice. Bila sem igrivo radovedna, razposajena in hkrati varna. Mogoče je bila ta lana varnost dejstvo, da sem prila tudi naslednjo nedeljo in naslednjo, naslednjo…
elim si konca the nedelj. Ura je nekaj čez polnoč, ki nedelja je (bila). Sedim doma za mizo in razmiljam, kam sem danes nameravala oditi? Zdaj vem, v toplo posteljo.
Katja
Danes grem pa čisto zares v Roza disko; to je bila ena najtejih odločitev v mojem ivljenju. e same priprave na ta dogodek so bile prava muka. Roke so se mi tresle kot iba na vodi, v nogah sem imela svinec in vse mi je lo narobe. Kar ni se mi dalo od doma. Pred diskom sem bila sicer z nekom zmenjena (vse v zvezi s tem je vojna tajna), a trema zato ni bila nič manja. No, pred diskom sem poteno zajela sapo in … od strahu skoraj izdihnila. Končno sem stopila.
Poglej, poglej … Kar naenkrat sem se sama sebi zdela prava trapa, ker sem toliko časa odlaala. Prava zabava, nobene vsiljivosti, nobene zakompleksanosti in druba, ki je resnično bila (in je e) pripravljena, da vsakega sprejme z odprtimi rokami. Drage bralke, tako se je začela moja kariera na sceni Roza diska.
Andreja
e ko sem bila v Mariboru, se mi je Roza disko v nedeljskem K4 zdel pravi bavbav. Biti tam je pomenilo nekaj prepovedanega, grozljivo dekadentnega in seveda malce mikavnega. In če te kdo zaloti tam, je to takorekoč isto, kot če bi mu povedala, da si lezbijka.
Tako sem se pustila kar dolgo pregovarjati, poslala najprej zanesljivo izvidnico in najraje tudi potem ne bi la. Karkoli e, neko nedeljo sem se le znala tam, vsa zapeta, prestraena in ivčno gledajoča proti vhodu, kadarkoli sva se s prijateljico prijeli za roke ali celo objeli.
Seveda je sledilo neogibno. Priel je neki tip z nae srednje ole, ki je za roko dral dokaz, da je straight in zvedavo gledal proti nama. (Glede na to, da e nikoli nismo spregovorili med sabo niti besede, se naju najbr tako in tako ni spomnil, ampak takrat sem bila prepričana, da bodo e jutri vsi vedeli).
Iz obupa in v iskanju pozabe sem spravljala po grlu različne substance, ki naj bi mi pomagale prebiti, ne da bi vsi opazili, da so moji ivci skrajno razrahljani. Končno sem prila v fazo, ko mi je bilo ravno prav, a al je prijateljica menila, da sem la predaleč in tako sva se nekaj ur učili stati in govoriti na wc-ju. Dvomim, da sem pokazala zadovoljivo znanje, verjetno je bilo pač e zelo pozno in tako sva se (ali me je?) odvlekli do avta. Ta seveda ni vgal na noben način in tako sem potem ostala malo zunaj, malo sedela notri, malo preglasno govorila in končno sedela v nekem drugem avtu, ki me je peljal domov.
al moram torej priznati, da sem imela prvič v K4 preveč problemov s sabo, da bi lahko sploh opazila, kakna je glasba, ozračje, plesavci … v glavnem, vpraajte raje koga drugega.
Ksenija
Vedno me je zanimalo, kaj se dogaja za zidovi tirke. Velikokrat sem razmiljala, da se bom enkrat le opogumila in pokukala noter, gotovo je kaj zanimivega. A dlje od raznih sprehodov po Kersnikovi nisem prila. Na sprehodih so se moje oči z zanimanjem ustavljale na grafitih in slikah po steni. Nekateri grafiti so mi dali kar malo poguma in fino se mi je zdelo, da nisem edina, ki tako razmiljam. Po glavi mi je skakala misel, da moram enkrat noter, čeprav sem sliala, da je folk noter čisto zmean in zadet, da se notri zbirajo malo čudni ljudje. A nisem se ozirala na aljive govorice o tem. elja po obisku tirke je naračala vedno bolj. O tem sem govorila s prijateljico in bila je presenečena. Zakaj? Tudi ona je bila za to, da greva. Kako teko sem pričakovala tisto nedeljo. Dnevi, ki so beali mimo, so bili polni razmiljanj. Spraevala sem se, kaj, če me kdo vidi, kaj, če kdo izve, saj jih bo kap. A e vedno nisem obupala, saj sem si to elela storiti. Končno, nedelja je prila. Zjutraj, ko sem komaj odprla oči, sem si zaelela, da bi bil e večer, ki sem ga tako nestrpno pričakovala. Nekako sem preivela jutro in popoldan. Vesela sem se pripravljala na odhod, a e vedno je bil v meni nek strah. Doma sem rekla, da grem k prijateljici. Niso se pritoevali kaj dosti, le moj prihod domov jih je zanimal. al tega niso izvedeli, ker tudi sama nisem vedela, kdaj sploh mislim priti. Odla sem k prijateljici in obe je bilo strah. Pa vseeno, napokali sva se v avto in odli. Celo pot naju je preganjala misel, kaj, če naju vidi kak poznan. A odgovora nisva nali, zato bi bilo najbolje, da ga greva iskat v tirko. Po poti sva se opogumili e s parimi pločevinkami piva in prav frajersko sva parkirali tam za tirko. Ko sva se bliali, sva po poti srečevali druge in se spraevali, če gredo oni tudi v K4. Nekaj metrov pred vhodom sva se spogledali in to je pomenilo: katera gre prva naprej? Nisva se mogli zmeniti, zato sva li do vrat ena poleg druge. Vstopili sva, kupili karte in prav plano premagovali tistih nekaj stopnic. Glasba, ki je naigala, mi je bila več. Zadnja stopnica je bila premagana. li sva naprej in imela sem občutek, da vsi buljijo v naju in se spraujejo, od kod sva se vzeli. Ves ta neprijeten občutek sva odplaknili s pivom, ki sva ga kupili pri anku. Treba bo na plesiče. Ja, greva. Prav srameljivo sva se odpravili sedet na cevi, ki so mi bile prav simpatične. Zakaj bi morali biti vedno le stoli namenjeni za sedenje, sem si mislila in se prav prijetno namestila na tiste mrzle cevi. Opazovala sem ljudi okoli sebe in v strahu pričakovala kaknega znanca. A strah je začel usihati, ko sem spraznila pločevinko. Vedno več ljudi je prihajalo in bilo je prav zanimivo. Če nama je bil kdo več, sva hitro pokomentirali to stvar. Ni nama bilo dolgčas, postali sva prav zgovorni. Ko sva se naregljali, sva gledali malo na plesiče, malo po stropu. Opazovala sem tista telesa, ki so se zvijala ob glasbi in pričakovala, kdaj se bo na sceni pojavil kaken parček. Pravijo, kdor čaka, dočaka. Ja, res se je to zgodilo. Z občudovanjem sem ju opazovala, kako sta plesali in se objemali. e meni je bilo lepo, ko sem videla, kako sta srečni, ko sta skupaj. Zagledala sem se v njiju in se spraevala, ali bom lahko kdaj tako srečna tudi sama. Po glavi mi je rojila misel na mojo simpatijo, za katero sem vedela, da ne bova nikoli skupaj. A nisem si mogla pomagati, da ne bi mislila nanjo. Bila je prvi človek, ki me je objel in mi rekel, da me ima rad. Ni se zgraala nad mojimi napakami in to sem cenila pri njej. Nenehno sva tičali skupaj in se pogovarjali, delali traparije in se smejali. A dlje od objemov in poljubčkov nisva prili. Zavedala sem se, da z njo ne morem biti, saj ne čuti tako kot jaz. Pa vseeno sem bila čisto nora nanjo, odkar mi je rekla, da bi bila včasih rada taka, kot sem jaz. To me je begalo in mučilo, da nisem več trezno razmilja-la. Ni bila vedno potena in iskrena do mene, a vse sem spregledala zaradi norosti do nje. Ej, ti, se je zaslialo nenadoma. it, skoraj sem pozabila, da sem v tirki, a na to me je spomnila prijateljica, ki me je vpraala, koliko je ura. Vzduje je bilo tako noro, da bi kar zletela na plesiče in se zmetavala. Folk je divjal po plesiču, eni smo sedeli in opazovali druge, drugi so se stiskali … Bilo je res prijetno. Končno me ogovori ena punca in me nafehta za čik in tako sva se zaklepetali. Spet me pozdravi druga, nekdo mi nameni nasmeh. Počutila sem se tako dobro in več mi je bilo, da mi ni nihče teil. S kaknimi opazkami, kot jih kdaj sliim na cesti. Rekla sem si, da, to je pravi folk, več ste mi, e bom prila. Čutila sem, da ste me sprejeli. Za prvi obisk tirke nisem toliko pričakovala in zadovoljna sem bila, da ste takni, kot ste. al mi je, da vas nisem spoznala e prej.
Treba bo iti domov. S prijateljico sva se strinjali, da greva. Po poti sva obujali spomine in doivetja. Bili sva navdueni in se zmenili za naslednjo nedeljo. Mučilo naju je, če bi to komu povedali, a sva se odločili da ne, bova e malo počakali. Koliko nedelj je e minilo od prvega obiska in kar na smeh mi gre, ko se spomnim, kako srameljiv je bil prvi prihod. Upam, da bo e veliko prijetnih nedeljskih večerov. Skrbi me le, kaj naj doma e naloim, kje se potepam in s kom. Do sedaj mi je nekako uspevalo, a vedno ne more. Saj bi se mi zmealo, če ne bi smela v tirko. Da bi se zataknilo sedaj, ko mi je uspelo pozabili (skoraj) tisto nesrečno zaljubljenost in ugotoviti, da ni edina na svetu. Saj mi je hudo, ko pomislim, kako nama je bilo včasih lepo, pa četudi ni bilo, sem se prepričala, da je. Počutim se, kot bi jo prevarala, ker sem ji ula v tirko. Ne morem pomagati, če se pa tu počutim tako spročeno. Komaj čakam na nedeljo, kjer se spet vidimo.
Karla
noč… elim si, da bi bila nevidna. Obliva me občutek tee, postajam vse bolj paranoična; mislim, da bo moje srce vsak čas pobralo ila in kopita in odkorakalo iz mojega telesa, v katerem je polno adrenalina. Moji mogani delujejo s polno paro in moje roke ne najdejo pravega mesta, da bi si odpočile. Da, tako hudo je. Pa vendar je v vsej tej zmenjavi nekaj lepega, magi-čnega, privlačnega … Hodim po poti in misli mi uhajajo v preteklost, v kruto resničnost. Mar sem to sploh e jaz? Sem človek, ki ne pozna čustev; ki ivi od jutra do večera; ki ga ne gane niti nesreča niti smrt; ki bi rad stopil z ladje ivljenja in potonil v pozabo; in ob vsem tem se lahko samo e vpraam: sem sploh e človek? In tako si me naredila ti! Zdaj sem tukaj, kjer pač sem in moj pogum pea, zato zberem e zadnje moči in odhitim v notranjost nezna-nega, v privlačnost neraziska-nega, v magičnost tujega … – v K4. Srce, prosim, ostani v meni in mi stoj ob strani, kajti ta trenutek bi mi prav prilo e eno, saj se moj utrip pribliuje smrtni dozi in če me zdaj zapusti, vedi, da pogreb, stroki in sram ne bodo izvzeti. Zatorej pamet v roke.
Tuji ljudje hodijo mimo mene in začuda se sploh ne počutim nelagodno. Umikam se v notranjost in občudujem vso to preprostost. Čeprav nisem človek, ki bi bil zaprt iz dneva v dan med tiri zidove, mi je to novo! Počasi se umirjam in scena mi postaja good. Celo seznanim se z nekaterimi geji in lezbijkami in v meni se dogaja nekaj, kar nisem pričakovala, da se bo e kdaj zgodilo. Za nekaj trenutkov sem pozabila tebe! Tebe, ki si bila zadnji dve leti nenehno v mojih mislih; tebe, ki si mi vzela vso mojo duhovnost, inteligenco, smisel za vse stvari, ki sem jih prej z veseljem delala in razvijala; tebe, ki si mi poleg vsega tega uničevanja elela le dobro. In ve, kaj ti povem? To je boanski občutek! Grem na plesiče in vsake toliko časa se celo nasmehnem prijateljici, ki je sicer e ves čas poleg mene, vendar, če ima take bitke sam s seboj, je kakopak razumljivo, da to opravi čisto sam brez tuje pomoči. Počutim se kot zmagovalka. In ele sedaj začenjam gledati okrog sebe z očmi, ki dve leti niso bile moje. Vzela si jih zase in jih hotela obdrati. Ta trenutek sem se odločila, da se bom bojevala proti tebi in ne proti sebi. Borila se bom in na koncu ne bom poraena. Vem, da sem naredila mogoče celo največji korak v mojem ivljenju, ko sem stopila skozi vrata neznanega, a naj priznam, da mi je ta korak prinesel veliko spoznanj in tudi veliko nereenih vpraanj, ki si jih prej nisem upala zastaviti. Ura se nagiba e k zgodnjemu jutru in ne morem verjeti, da se mi nikamor ne mudi. In, ali je to mogoče, zagledam njo, kako se mi s pozibavajočimi se boki pribliuje in se mi celo nasmehne, ko gre mimo. Sveta nebesa, več mi je. Bog, sedaj vem, da si tukaj in da nisem zaman prejokala in premolila mnogo in premnogo noči v postelji, avtu …
Zid je prebit. Več mi je druga enska, pa čeprav samo kot simpatija. Ne primerjam jo s teboj, razume? Več mi je takna, kot je ona sama. Ne premiljujem, kako bi jo vrgla dol, ker mi misli preprosto ne delujejo več, moji mogani so čisto zbegani. Odločim se, da grem domov, kajti nočem izgubiti tega prelepega občutka, da vidim tudi druge in ne samo tebe.
Spotujem njo, ki mi je odprla oči, ki so sedaj, po priblino estih mesecih, čisto preobraene; njo, ki mi je nevede pomagala do spoznanja, da nisi samo ti; njo, ki me je pravzaprav obdrala v notranjosti nezna-nega (sedaj e kar dovolj znanega); njo, s katero se e tudi poznava, si kdaj pa kdaj vreva tudi kakno besedo in nasmeh; njo, o kateri sem sedaj e tudi pomislila, kako bi jo vrgla dol!
Tomy
Menda je bilo super in nepozabno tisto noč, ko sva prvič skupaj stopili v nedeljski Roza disko; vsaj tako mi je bilo obnovljeno naslednje jutro. Potemtakem lahko sklepate, da nisem bila Menda je bilo super in nepozabno tisto noč, ko sva prvič skupaj stopili v nedeljski Roza disko; vsaj tako mi je bilo obnovljeno naslednje jutro. Potemtakem lahko sklepate, da nisem bila ravno v stanju beleiti vse tiste nore občutke. V spominu so mi edino ostali prelepi transvestiti, ki jih je bilo tisto nedeljo neizmerno veliko. Kot bi padla v drugi svet, in takrat se je začelo.
Nedelja za nedeljo in spet nedelja. V petek in soboto sem pavzirala, da sem bila v nedeljo spočita, polna energije in seveda, da sem lahko stare vrgla na finto, ker pač nisem bila čez vikend zunaj, si pa ja lahko privočim eno nedeljo – pa saj samo …
Bilo je tako lepo, čisto polno energije, erotike in tistega občutka, da e sto let pozna te ljudi, ki sem jih srečevala tisto nedeljo. Ponedeljki so bili vedno tisti, ko sem vse e enkrat pretehtala, premlela, kaj se je zgodilo, kaj sem videla, koga sem spoznala, kdo mi je več in bilo mi je toplo pri srcu. In ves ta čar je naenkrat izginil. Ni ga; ne čutim več tiste energije, ne počutim se, kot da bi vse ljudi poznala, ne odidem domov z nasmekom na ustih. Vse se je spremenilo in prav tako tudi jaz.
Pogream nedelje, kakrne so bile nekoč, pa ti?
Mavra
interact
— Uršula Cetinski: “Pogrešam socialni moment v umetnosti…” (Tatjana Greif & Nataša Sukič-Vegan)
Lesbo: Ali nam lahko pove, odkod ideja za festival Mesto ensk in kaken je njegov namen?
Urula Cetinski: Ideja je nastala leta 1994, ko sem bila v Angliji na nekem gledalikem festivalu. Tam sem spoznala veliko ensk, ki so se ukvarjale s tako imenovanimi mreami Women In the Art. V Angliji obstaja mrea, ki se imenuje Magdalena Project, ki zdruuje veliko tevilo evropskih in tudi ostalih ensk, ki ustvarjajo v različnih sferah kulture. Vzrok za nastanek tega projekta je v njihovem prepričanju, da imajo v kulturi, tako kot nasploh v ivljenju, manje monosti od mokih.
enske iz Anglije so na Urad za ensko politiko naslovile pronjo, da bi se v Sloveniji organiziral trodnevni posvet med Angleinjami in Slovenkami, ki se ukvarjajo s kulturniko dejavnostjo. Ker Urad za ensko politiko seveda ni nikakrna producentska hia, pač pa je vladni urad, ki se ukvarja z enskimi vpraanji, seveda ni imel nobenih ustreznih kadrov, ki bi tak posvet lahko izpeljali; Angleinje so tako predlagale, da to naredim jaz, ki sem delno tovrstne izkunje e imela. Sprva so ponudile finančna sredstva za kritje posveta, pozneje pa se je izkazalo, da iz tega ne bo nič; tako je bilo na meni, da poleg same organizacije posveta poskrbim tudi za finance. To mi je dalo misliti, da bi bilo mogoče bolje, če bi bila takna prireditev zasnovana ire, dostopna večjemu tevilu ensk; tako je nastal prvi koncept, kako naj bi tak festival izgledal. elela sem, da bi ta festival pokrival vsa področja umetnosti, kar v Evropi, kjer so običajno tovrstni festivali specializirani na posamezna področja (recimo samo skladateljice, samo filmski festivali, …), ni ravno običajno. Edini tak festival, ki je bienalni, in ki vključuje vsa področja umetnosti, se dogaja v Hamburgu, vendar je programsko precej drugačen od naega. Poleg tega v Evropi na taknih festivalih moki sploh ne smejo sodelovati, mi pa smo imeli drugačen odnos do tega; seveda morajo biti tiste, ki se s svojim delom predstavljajo – enske, kar je poleg tega, kaj počnejo, s kakno umetnostjo se ukvarjajo, tudi glavni princip selekcije, vendar pa se mi je zdelo neupravičeno, da bi bili moki, ki se zavedajo neenakopravnega poloaja ensk v kulturi, izključeni iz organizacije festivala.
Sama izhajam iz gledaliča, ki je pri nas zaenkrat e zelo hierarhično urejeno; to je predvsem gledaliče reiserjev, ki so v glavnem moki, medtem ko je na primer večina dramaturgov ensk – iz tega je lepo razviden podrejeni poloaj enske v gledaliču, saj kot dramaturginja le “pomaga” reiserju, nima pa odločilne vloge. Druga komponenta, ki sem jo pri nas vedno pogreala v umetnosti, pa je socialni moment, se pravi, angairana umetnost. S tem seveda ne mislim, da bi moralo biti umetniko delo nek politični pamflet, ki se ukvarja z drubenimi problemi, vendar je pozitivno, da umetnost reflektira drubeno stvarnost. Tu naletimo na tevilne fenomene, od enskega vpraanja do gejevskega in lezbičnega vpraanja ter mnoga druga vpraanja drubenih manjin, kot je odnos do tujcev in podobno. Medtem ko se v Ameriki in Evropi sodobna umetnost na drubeno realnost odziva, pa imam občutek, da je pri nas umetnost e zmeraj preveč formalistična, vsaj v gledaliču; vse preveč je pod vplivom modernizma, kjer gre predvsem za formo, za raziskovanje umetnosti in za kar precejnjo oddaljevanje od drubene stvarnosti. Eden ciljev festivala Mesto ensk je, da bi nekako poustvarili nek kulturni dogodek, ki bi opozoril, da je mono in nujno razpravljati o poziciji ensk v drubi in o poziciji ensk v kulturi. Po drugi strani pa gre za opozorilo, da obstaja ogromen segment kulture, ki je s strani producentov in distributerjev v glavnem prezrt.
Lesbo: Ali ste pri realizaciji festivala naleteli na teave ali nasprotujoča, odklonilna ali celo aljiva staliča, glede na specifično vsebinsko naravnanost festivala, ki se ukvarja izključno s promocijo enske kulture; kakna je bila podpora raznih kulturnikih institucij, na primer Ministrstva za kulturo in podobnih?
Urula Cetinski: Prvo leto smo začeli pod okriljem Urada za ensko politiko, seveda pa smo eleli imeti določeno neodvisnost; ta proces je bil zelo dolg, ustanovili smo se kot Drutvo za promocijo ensk v kulturi in smo bili registrirani tik pred festivalom.
Pri pridobivanju denarja sem sprva naletela na zelo posmehljiv odnos, če, enski festival, kaj nam bo to. Morda so bile enske pri tem za spoznanje bolj napadalne od mokih. Vendar je bil na namen tudi ta – naj se ljudje izrazijo, kaj o tem mislijo. Tudi kritike so se po prvem festivalu v največji meri ukvarjale z vpraanjem, zakaj sploh tak festival, zakaj mokih ni zraven, čeprav recimo nikjer ne razpravljajo o tem, zakaj e dve leti samo moki dobivajo nagrado Preernovega sklada, ali pa primer Bortnikovega srečanja, kjer po pet ali deset let ni prisotna nobena reiserka, pa nihče ne govori, da je to moki festival, čeprav v bistvu je. Na drugi strani pa je veliko ljudi, ki so bili ideji naklonjeni.
Kritike po prvem in po drugem festivalu precej različne; prvo leto so se ukvarjale predvsem z vpraanji, zakaj enski festival, ali lahko umetnost sploh ločimo na moko in ensko – kar je, brez dvoma, zanimivo vpraanje – in podobnimi. Nekateri komentarji so, al, mejili e na faizem – recimo, politični komentar v Delu v stilu “Urula Cetinski zasmradila Cankarjev dom z menstrualno krvjo”, kar je bil eden izmed ekstremov v tisku. e tedaj so nastale pa tudi povsem običajne kritike, ki so govorile predvsem o dogajanju samem. Po drugem festivalu, to mi je zelo več, pa so se ukvarjali predvsem s tem – ne glede na to, ali so predstavo pohvalili ali ne – kar so videli. To je v bistvu velik premik.
Razlika med prvim in drugim festivalom je bila v financah ter v obsegu. Drugi festival je imel dvajset dogodkov, prvi pa, ki je bil sicer časovno kraji, petdeset dogodkov, pri čemer smo financirali tudi tri knjige, kar nam je vzelo ogromno denarja. Pri pripravi drugega festivala smo imeli samo tretjino denarja v primerjavi s prvim letom, kar nas je primoralo k temu, da smo izpeljali tisto verzijo festivala, ki je bila predvidena v primeru bolj skromnih razmer.
Lesbo: Misli, da se bo festival uspel obdrati in da bo postal tradicionalen?
Urula Cetinski: Ja, mislim, da bo. Ne glede na to, koliko sredstev bomo zbrali, bomo skuali vsako leto nekaj narediti. Med drugim se je okoli tega festivala zbralo kar nekaj ljudi, ki dela na tem.
Lesbo: Ta festival je dejansko drugačen – v kulturni prostor vnaa feministične vsebine, vnaa alternative ustaljeni kulturi, pa vendar je postavljen v institucionalne prostore, kot je Cankarjev dom. Zakaj ne pride do kombinacije z, na primer, Metelkovo, do zlitja različnih prostorov in se tudi tako pokae, da je mogoče preseči konvencionalno umečanje kulture?
Urula Cetinski: V bistvu je to povezano s financami. Na interes je bil, da se čim več zgodi v Cankarjevem domu, ki je bil za nas brezplačen. Najdraji prostor je bil, recimo, KUD France Preeren. Vsaka predstava rabi neko infrastrukturo in to stane. Cankarjev dom je bil koproducent, kar je pomenilo, da nam dajo prostore zastonj. Tudi meni bi bilo več, da bi se prostor izbiral na način, kot ga omenjate, in tudi glede na naravo predstave.Vsekakor bi bilo bolje dislocirati festival na različne punkte, od najbolj malomečansko-buroaznih prostorov, do prostorov, kot je Metelkova, Galerija kuc, … Vendar, realno gledano, je to zelo drago, saj ti prostori nimajo zadostne infrastrukture.
Lesbo: Povezovalna tema zadnjega festivala je bilo pripovedovanje zgodb. Katera tematika bo osrednja, če to ni skrivnost, na prihodnjem festivalu?
Urula Cetinski: Prav globalne povezovalne teme e nimamo, vendar je ena monih tem, ki bo gotovo prisotna, seks. Ne seks v smislu erotike, pač pa seks v umetnosti. Druga tema, za katero smo e dobili veliko materiala, pa je terorizem. Mono je tudi, da bomo imeli vsak dan svojo temo in sploh ni nujno, da bo tema ena sama, globalna.
Lesbo: Na letonjem festivalu so bile prisotne določene vsebine, ki niso bile dovolj konkretno poimenovane. Taken primer je recimo lezbitvo. Laura Cottingham in Annie Sprinkle sta deklarirani lezbijki, pa je to v katalogu povsem zamolčano, kar je koda, saj je festival enkratna prilonost, da se tovrstne vsebine javno izpostavijo in predstavijo. Zakaj se to ni zgodilo? Navsezadnje spolna usmerjenost avtoric gotovo pomembno vpliva na njihovo ustvarjalnost.
Urula Cetinski: Strinjam se z upravičenostjo te pripombe. Odkrito rečeno, ne vem, zakaj se je to zgodilo. Mislim, da ne gre za to, da tega ne bi hoteli poimenovati. Verjetno je krivo to, da so ti promocijski teksti prili skupaj z materiali, ki so nam jih poslali producenti. Za video je tekst prispevala ICA (londonski intitut sodobnih umetnosti), mi smo tekst uporabili taken, kot je prispel, ne da bi ga spreminjali. Eno opravičilo – če je sploh lahko opravičilo – je, da sva celoten katalog pripravljala sama s Koenom Van Daeleom, in to v precejnji časovni stiski. Tudi sama vidim, da bi bile lahko nekatere stvari bolje. Sicer pa, kar se tiče lezbitva, je bil zame osebno na tem festivalu najbolji prispevek film Antonia.
Lesbo: Ravno danes je pri Mohorjevi drubi izla knjiga Alme Karlin. V zvezi z lansko predstavo Alma me zanima, če bi danes dramo napisali enako, če bi jo pisali znova?
Urula Cetinski: Tebi ni več, da sta zaljubljeni (Alma Karlin in njena prijateljica Thea Gamelin, op. avtoric) in da srečno ivita do konca ivljenja? Kaj ti ni več? Osebno sem bila zelo zainteresirana glede vpraanja, ali je bila Alma Karlin lezbijka, ali ne. Vendar, potem ko sem pregledala ogromno dokumentarnega gradiva, razna pisma med njo in Theo, mislim, da jo je seksualnega staliča e najbolj zadela Svetlana Slapak v svoji recenziji v Maski, kjer je menila, da je bila Alma biseksualka. Jaz, po tretji plati, celo mislim, da ni bila niti biseksualka, ampak povsem aseksualno bitje. Bila je namreč tako neverjetno produktivna – vsak dan je napisala po estnajst pisem, tri pesmi in tako dalje, da ne vem, kdaj naj bi sploh imela čas za seksualno ivljenje. Mislim, da je bila bolj kruta, kot bi jo eleli danes prikazati.
Predvsem do Thee. To je razvidno iz njenih opomb v pismih, kjer Almi očita precejnji egoizem. Dejstvo je, da je je Alma povabila Theo k sebi predvsem z namenom, da bi bila njena menaerka in da bi jo prodajala po vedskem. Zgodilo se je, da sta vse ivljenje ostali skupaj. Mislim, gre za zelo čudno razmerje, za katerega ne vem, kdo je koga ljubil, ampak, ko sem stala na njunem grobu, se mi je zdelo, da je tu vendarle lo za veliko ljubezen. Razmiljala sem seveda tudi o tem, če sta skupaj spali, če sta imeli kaj seksa. Ugotovila sem, da sta bili tudi zelo versko navdahnjeni, skoraj na polovici verske blaznosti. Thea je na primer končala teoloko fakulteto, ko je bila stara sedemdeset let. Vsa meanica njunega odnosa ter to, da se mi zdi, da sta bili obe zaljubljeni v istega mokega, ki sta ga skrivali med vojno, ne vem … tu je preprosto toliko komponent, da sem se odločila, da gre za ljubezen, nisem pa specificirala, za kakno ljubezen gre.
Lesbo: Zanimivi so tudi Almini kontakti s Selmo Lagerloff (vedsko pisateljico, Nobelovo nagrajenko za literaturo), ki je bila lezbijka?
Urula Cetinski: Tu gre bolj za kontakte med Theo in Selmo, pa e to bolj formalne. Okoli Alme je sploh dosti mitologije. Če si kaj očitam v zvezi z dramo, je to, da sem iz nje poskuala narediti prototip vztrajne in pogumne enske. Izpustila sem na primer dejstvo, da je petkrat v ivljenju poskuala narediti samomor. Tako, da je Alma kar precej idealizirana, vse komponente pa sem speljala v nit njenega potovanja in iskanja same sebe in tega, da se po eni strani zaljublja v moke, po drugi strani pa ji ne ustrezajo. To je samo ena izmed milijon Alm, ki iz Alminega ivljenja lahko nastanejo. Res bi teko trdila, da je bila Alma lezbijka, zelo teko. Niti ne vem točno, kakna naj bi bila definicija lezbijke. Ta pisma med njima so zelo topla, recimo, Alma pie: “Dragi moj koderček”, ali nekaj takega. Vendar, tukaj je treba biti zelo pazljiv, saj je bil tip pisanja na začetku tega stoletja zelo drugačen od dananjega načina pisanja. Mislim, da je bil to zelo intelektualen par, ki je seksualno področje sublimiral v tej svoji kreativnosti.
Lesbo: Po novem ste direktorica umetnikega programa v Cankarjevem domu. Zanima me, ali mislite v svoj program umestiti tudi obrobne oziroma manjinske teme, kot to rade počnejo enske na vodilnih poloajih v tujini?
Urula Cetinski: No, moj naziv se glasi Voditeljica gledalikega programa. V Cankarjevem domu je program za leto 1997 e okvirno narejen, jaz pa sem to slubo nastopila ele pred kratkim. Moja prva naloga bo predvsem realizacija tega, kar je moj predhodnik, Boris Pintar, e naredil. ele leta 1998 bodo prile na vrsto moje zamisli. elim si, da bi bil pri slovenskih koprodukcijah Cankarjev dom odprt za inovativno umetnost in za mlade avtorje in avtorice, saj tisti, ki ele začenjajo, nimajo kaj dosti monosti. Drugi pomembni segment je, da bi moral Cankarjev dom vsako leto podpreti en razpis za dramo, pri čemer bi si vsako leto elela neko globalno temo, ki bi bila socialne narave. Kar se tiče svetovne produkcije, bi se rada izognila enostranskosti. Rada bi vpeljala na primer one-women ali one-man showe, talk showe, skratka, vse mogoče oblike gledaliča in zelo različne stvari, tako vsebinsko, kot izrazno. V gledaliču ne bi rada pristala na hierarhijo, zakaj ne bi imeli ljudje prilonost imeti irega profila? Sicer pa so to zaenkrat le sanje in zamisli, bomo videli.
Morda bi dodala e to, da v mesecu juniju (Evropski mesec kulture) pripravljam serijo body-art performansov in obstaja monost, da bo znotraj tega dogajanja nastopila tudi Annie Sprinkle.
literatura
— Sara Lubej: Piranhi
po treh tednih -boom! ja, se e
poznava.
potem jo srečam na veceju, če
imam kak cigaret.
roke v ep, iči, hitro,
hitro, da ne uide, prigem in
ona
svoj thanx. jo boam
po licu in po glavi,
kaj ti je, povej mi, povej.
pri meni besede daleč predaleč.
ustnice se tresejo in
nič si ne morem. popolnoma.
vse naokoli dvoobrazni mrhovinarji:
eden za drugim
kapljajo in samo o tem
kako je
ona
bad in da nič ne dela,
kako samo za cigarete
in e in e.
gor dol vsi me prav nič ne briga.
ona
plee in to je zame vse. potem
je v kletki dvakrat
petintirideset s
pavzo – takrat vsi v
njo.
boginja plesa, kraljica prostora.
divja, hoče ven, vse se bliska treska grmi …
in z nastopom se niti slučajno
ne konča.
preveč, da bi sploh o tem.
jaz tako, mrhovinarji pa e kar
tekajo in stegujejo.
vseeno, danes vidim samo vodnarke in ribe. pa e to
le tiste,
ki zdrobijo vse kosti.
— Pismo za Annie, Odlomek iz knjige pisateljice Nancy Garden, prevod Dušanka Zabukovec
V glavnem je bila kriva bliina. Tako močno sem si elela govoriti o tem, da me je kar v grlu stiskalo.
Spominjam se, obe sva gledali, kako se sonce počasi spuča za obzorje, nebo na zahodu je bilo ronato in rumeno. e zdaj vem, kako je voda neno pljuskala ob pomol in veter je nosil po plai ovitek bombona, mislim, da treh muketirjev. Annie se je stresla.
Ne da bi razmiljala, sem jo objela okoli ramen, da bi jo ogrela. e preden sva se zavedli, kaj se dogaja, sva se objemali in Annine mehke in nene ustnice so poljubljale moje.
Ko sva končno spoznali, kaj se dogaja, sva skočili narazen. Annie se je ozrla proti morju, jaz pa sem strmela v ovitek bombona. Odneslo ga je e naprej od polom-ljenega pomola in se je zataknil za neko skalo. Da bi si dala s čim opraviti, sem stopila tja in si vtaknila papirček v ep. Potem pa sem kar stala tam in tudi jaz strmela v vodo, ne da bi na karkoli mislila. Spominjam se, kako sem si elela, da bi me veter dobesedno prepihal, mrzel, čist in oster.
Liza, me je tiho poklicala Annie. Liza, prosim, vrni se. Del ene se je upiral, drugi del pa si je to elel in ta del je zmagal.
Annie je z nohtom izdolbla luknjico v sesedajoč se pomol. Zlomila si bo noht, sem rekla, ona pa me je samo pogledala in se nasmehnila. Gledala je neno, trpeče in malce preplaeno, njene ustnice pa so se e naprej smehljale. Potem ji je veter pihnil pramen las prek mojega obraza in morala sem se odmakniti.
Roko je nalahno poloila na mojo, tako da se me je komaj dotikala. Meni je prav, je epnila, če je tudi tebi.
Ne vem, sem rekla.
V meni je divjala vojna: vseh peklenčkov nisem niti prepoznala. Eden je govoril: Ne, to ni prav. Ve, da je narobe, grdo in greno. Drugi je zatrjeval: Nikoli ni bilo nič tako prav, naravno, resnično in dobro. Spet tretji je trdil, da je e prezgodaj, četrti pa sploh ni maral misliti na to, temveč bi Annie najraji objel in jo neskončno dolgo dral v naročju. Bili so e drugi glasovi, vendar ne dovolj jasni, da bi jih ločila.
Liza, je govorila Annie, Liza, tega nisem vedela. Mislim, spraevala sem se, ali se bo to zgodilo. Se ti nisi?
Odkimala sem. Nekje globoko v dui pa sem vedela, da sem nekaj slutila.
Annie si je odvihala ovratnik, da je pokrila vrat, jaz pa sem se elela dotakniti njene koe tam, kjer se je je dotikal ovratnik. Bilo je nekako tako, kot bi si jo od nekdaj elela poboati, le da tega nisem vedela.
Jaz sem kriva, je tiho rekla Annie. Včasih, e preden sem te spoznala, sem pomislila, da sem mogoče lezbijka. Besedo lezbijka je izgovorila brez teav, kot bi ji bila v takem primeru domača.
Ne, se mi je posrečilo izdaviti, ne, nihče ni kriv. Vem, da sem kljub omam-ljenosti čutila, da to velja tudi zame, vendar si tega nisem mogla ne misliti ne priznati, vsaj tedaj e ne.
Annie se je obrnila, me pogledala in zaradi alostnega izraza v očeh bi jo najraj-i objela. la bom, Liza, je rekla in vstala. Nočem te prizadeti. Mislim, da si ti tega ne eli, torej sem te e prizadela in, o Bog, Liza, je rekla in me poboala po obrazu, tega nočem, tako rada te imam. Saj sem ti povedala, da se zaradi tebe počutim bolj resnično, bolj stvarno, bolj ivo kot sem kdaj mislila, da se lahko počutim. Več mi pomeni kot sto Kalifornij, čeprav ni samo to…
Ti več pomenim kot vse tiste bele ptice? sem izdavila kljub cmoku, ki sem ga znova začutila v grlu. Kajti tudi ti mi pomeni več kot karkoli ali kdorkoli drug, Annie, več kot … Oh, kaj pa vem! Več kot vse drugo, ampak saj nočem reči tega. Ti si … Annie, mislim, da sem zaljubljena vate.
Svoje besede sem sliala, kot bi jih izgovoril kdo drug. V trenutku, ko sem jih izgovorila, pa sem bila bolj kot o vsem drugem na svetu prepričana, da so resnične.
Draga Annie,
ravnokar sem se spominjala počitnic ob zahvalnem dnevu in plae blizu otoka Coney. Annie, boli me od hrepenenja po tebi …
Liza je pismo zmečkala, ga potem zgladila, nazadnje raztrgala na kočke in odla ven.
V mrazu je hodila ob reki Charles. Zrak je bil oster zaradi bliajoče se zime in neka jadrnica se je le s teavo upirala sunkom vetra. Tip na jadrnici mora biti nor, je odsotno pomislila. Jadro mu bo zamrznilo, roke se mu bodo prilepile na krmilo in morali ga bodo odtrgati z njega …
Annie, je pomislila, to ime preene iz misli vse drugo, Annie, Annie …
Amerika pisateljica Nancy Garden se je rodila 15. maja 1938 v Bostonu. V svojem razgibanem ivljenju je napisala več kot dvajset knjig za otroke in mladino in se ukvarjala z zelo različnimi poklici in dejavnostmi, povezanimi z umetnostjo in besedo: bila je učiteljica, zalonica, igralka in svetlobni tehnik v gledaliču. Danes vodi tečaje za kreativno pisanje in sodeluje pri tevilnih literarnih revijah, najraje pa predava otrokom in mladini o knjievnosti, literaturi in zalonitvu.
Knjiga Pismo za Annie – v izvirniku Annie on My Mind (1982) – je izla v prevodu Duanke Zabukovec pri zbirki Odisej zalobe Mladinska knjiga leta 1996. Zgodba o Lizi in Annie je pripoved o dilemah in odločitvah dveh srednjeolskih deklet, ki se zavesta, da njuno prijateljstvo prerača v nekaj posebnega, nenega in skrivnostnega.