
Nataša Velikonja
FRAGMENTI SVOBODE
Založba ŠKUC, zbirka Vizibilija, št. 20, 2008
Petdeset izbranih političnih esejev je napisanih iz jasne in ozaveščene lezbične perspektive, ki je, četudi bi se nepoučenim ali manj zainteresiranim lahko zdela “preveč” insajderska, popolnoma legitimna, zlasti pa dosledna. Velikonja namreč nikoli ne daje v oklepaj lezbičnega pogleda, niti takrat, ko ta ni osrednja tema. Vendar pa ob številnih pripetljajih v Sloveniji in v svetu v letih 2001-2006 analitično poveže “širše” družbene, politične in kulturne razmere.
Nataša Velikonja je poznana kot avtorica več pesniških zbirk – Abonma (1994), Žeja (1999), Plevel (2004) in zadnje, Poljub ogledala (2007), ki je bila kritiško zelo opažena in izbrana tudi za letošnji pesniški Pranger festival. Avtorica, po poklicu sociologinja, je tudi prevajalka mnogih temeljnih del s področja lezbične in gejevske teorije in politike, piska številnih člankov in esejev ter dolgoletna lezbična aktivistka. Vse našteto je nedvomno združila v svojem najnovejšem delu, v katerem je zbrala terminale oziroma kolumne, ki jih je vrsto let pisala za Radio Študent.
Knjiga »Fragmenti svobode« je prva esejistična zbirka sociologinje Nataše Velikonja, ki jo sicer poznamo kot pesnico, prevajalko in lezbično aktivistko. Velikonja je v Sloveniji, pa tudi v mednarodnem prostoru, že dodobra uveljavljeno esejistično ime: svoje eseje in sociološke razprave je objavila v več referenčnih domačih in tujih knjižnih zbornikih (med drugim v, denimo, Urbana plemena: subkulture v devetdesetih ali Cooltura: uvod v kulturne študije, oboje pri Študentski založbi, ali v New Feminism: Worlds of Feminism, Queer and Networking Conditions pri dunajski Loecker Verlag) ter domala v vseh slovenskih literarnih ali družboslovnih revijah in dnevnikih, od Časopisa za kritiko znanosti, Literature, Večera, Dnevnika, kot esejistka je bila prisotna v ključnih izdajah lezbično-gejevske scene, v revijah Revolver in Lesbo, v zadnjih letih pa je ena od nosilnih avtoric časopisa Reartikulacija. Tako je tudi pričujoča knjiga »Fragmenti svobode« plod njenega večletnega medijskega dela: gre namreč za zbirko esejev, ki jih je pisala kot kolumnistka aktualno-politične redakcije ljubljanskega Radia Študent, oddaje »Terminal«, med leti 2001 in 2006.
Knjiga prinaša petdeset esejev, ki so – kot pravi v uvodniku dr. Ana Kralj, urednica aktualno-politične redakcije Radia Študent med leti 2001 in 2003 – »skoz in skoz politična kulturalija, ki o zdajšnjem stanju duha v Sloveniji in širše pove več, kot bi slišali v letih predavanj na politologiji ali v nizu kulturoloških poletnih šol – če seveda verjamete, da je Jim Morrison o šestdesetih in sedemdesetih povedal več kot vsa institucionalno-interpretativna srenja skupaj. Nataša razmišlja kot lezbična aktivistka in premišljevalka«, dodaja Kraljeva, »njeno pisanje pa še enkrat sporoča, kako se najpomembnejše reči v kulturi in politiki dogajajo na robu, v krajih, ki se jim je institucionalna in birokratska pamet že davno odpovedala«.
Pričujoči eseji so oblikovani kot aktualni radijski komentarji, ki jih je Radio Študent nizal enkrat mesečno od junija 2001 do aprila 2006. Branje tako prinaša podrobno, ostro, anti-konformno kulturno in politično analizo dogajanj v Sloveniji v prvi polovici novega tisočletja, zapisano v izvrstnem, prepoznavnem avtoričinem slogu. Celotna knjiga je visoko aktualen in profiliran politični komentar na našo skupno sodobnost. Kraljeva v uvodu meni, da so »največ, kar lahko ta hip damo, proti-sistemske geste in refleksije, drobci upora, brez katerih bi bilo življenje še bolj nevzdržno, kot že je«.
Pisanje nedvomno in zavestno obeležuje, kot smo že omenili, jasna lezbična perspektiva, ki je platforma celotnega Velikonjinega avtorskega pogleda. V knjigi torej najdemo analize dogajanj, s katerimi sta se v omenjenih letih soočala gejevsko-lezbična scena ali aktivizem v Sloveniji, ali analize medijskih diskurzov in političnih prijemov, ki so se v tem obdobju na splošno dotikali homoseksualnosti – denimo, analize dogajanj ob sprejemanju zakona o partnerstvu, beležke ob festivalih gejevskega in lezbičnega filma ali ob paradah ponosa, analize lezbične in gejevske literature in na splošno homoseksualne kulture ter umetnosti.
A tudi tisti komentarji, ki posegajo na druga področja javnega življenja – v dogajanja na tako imenovani sub-politični ravni, v nastajanje in razvijanje družbeno-kritičnih skupin na Metelkovi ali širše na nevladni sceni, v razmerja vsakokratnih oblasti do obrobnih skupin ali politik, v konformizem institucionalne levice pri vprašanjih realizacije družbene enakosti ali kleronacionalistični konservativizem institucionalne desnice, v prodiranje kapitalistične, korporativne in neoliberalne paradigme v Sloveniji – so bistveno obarvani s politično in kritično pozicijo lezbične marginalke – ki na tej družbeni margini dela in živi. V svetu, nabito polnem z identitetnimi in intelektualnimi simulakri, zaradi katerih se radikalna družbena kritika nevarno bliža območju neverodostojnosti ali pa je že globoko v njem, je prav ta avtoričina »avtentična« obrobna pozicija tista, ki daje »Fragmentom svobode« izjemno in redko humanistično tehtnost ter vrednost.
Za konec še nekaj podatkov: fotografija na naslovnici z imenom »Trashdog« je delo fotografinje Bojane Rudović Žvanut, za oblikovanje knjige pa je poskrbel oblikovalski duet Phant & Puntza. Knjiga je izšla v nakladi petsto izvodov in v sodelovanju z Radiem Študent.